Η θεματική είναι: Η Αρπαγή της Περσεφόνης απ' τον Πλούτωνα (Ελευσίνια μυστήρια ) - Ptolemais-post
Αυτή η αμφίεσις των υποκειμένων στο θεατρικό δρώμενο, που κατά τη γνώμη μου πρόκειται περί αλλοίωσης, πρόεκυψε ως εξαναγκασμός των Συλλογικοτήτων, έμμεσα ή άμεσα από την ηγεσία της Εκκλησιάς, η οποία αισθανόμενη ανασφάλεια και μη μπορώντας να καταπνίξει το έθιμο το αλλοίωσε! Από τα δέρματα, τα κουδούνια, τους σάτυρους, περάσαμε στις φουστανέλες και τις περικεφαλαίες. Και επίσης χάθηκε και απαγγελία με τους αυτοσχεδιασμούς και τις ανταποκρίσεις.
Πρόκειται για βάναυση αλλοίωση του εθίμου, μέσω εξαναγκασμού, έχουμε την επιβολή του άκρατου συντηρητισμού επί πατροπαράδοτης κληρονομιάς και επί της ουσίας μια αρχαίας παράδοσης με ήθη και έθιμα.
Οφείλουμε να επιστρέψουμε στο αρχικό έθιμο, διότι κανείς δεν καταλαβαίνει τι ακριβώς γίνεται, αν αποκοπεί από τις αρχαίες καταβολές του θα παραμείνει μετέωρο, ασυνάρτητο και ακαταλαβίστικο, δηλαδή αυτό που βλέπουμε.
Ασφαλώς να κρατήσουμε και την πανβαλκανική αμφίεση της φουστανέλας που δεν έχει σχέση με τον Πόντο. Το κεντρικό μόρφωμα της αισθητικής των μετεχόντων πρέπει να επιστρέψει στην παράδοση.
Είναι λάθος αυτό που γίνεται.
Οι Ποντιακοί Σύλλογοι φέρουν ευθύνη.
Υ.Γ.
Το κλειδί σ' αυτό το γρίφο είναι η ανάρτηση του Παντελή Μελανοφρύδη
"Ας φορέσουν και οι Μωμόγεροι φουστανέλλαν.
Προτιμώτερον χιλιάκις από τα ανυπόφορα κουρέλια και τα εκκωφαντικά κουδούνια, και από τον διάλογον που εγίνετο συνήθως εις την τουρκικήν γλώσσαν. Οι νέοι Μωμόγεροι έγιναν ποντιομακεδονικοί και θα επικρατήσουν αναμφιβόλως, διότι αρέσουν εις όλους".
Οι μωμοέρ’ εξέβανε
τα Φώτα, τ’ Αγιαννί’
Ατείν’ χωρία λάσκουνταν
κι αρ’ άμον παλαλοί
Έχ̌’ κι έρχουνταν οι μωμοέρ’,
τραγωδούν και σ̌υρίζ’νε
και τη χωρί’ τα κορτσόπα
ατείν’ χαρεντερίζ’νε
Οι μωμοέρ’ εξέβανε
τα Φώτα, τ’ Αγιαννί’
Ν’ αηλί τη μαυρομάναν ατ’
εμάς που ’κι θ’ ανοί͜ει
Μωμόερος θα ’ίνουμαι
και με τα γολγονόπα
Θα λάσκουμαι μεσανυχτί’
και γνεφίζω κορτσόπα
Με το είμαι μωμόερος
πασ̌κείμ’ πάντα θα είμαι;
Θα βγάλω τα ευζωνικά μ’
και μετ’ εσέν θα κείμαι
Πολιτίδης Χρήστος















