«Verba volant, scripta manent» (τα λόγια πετούν, τα γραπτά μένουν)
«ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΛΟΓΟΣ - ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ»
Προς τον Υφυπουργό Υποδομών
Με την σημερινή επίσκεψη ολοκληρώθηκε η διήμερη περιοδεία κλιμακίων του ΚΚΕ σε Φυλάκια της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας.



ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Κοζάνη 22 12 2024
Οδηγούν «τεχνηέντως» τα κονδύλια της Μετάβασης εκτός Δυτικής Μακεδονίας;
ΣΟΚΑΡΕΙ η παραδοχή του Υπουργού: Πληρωμές μόλις 18.247 € από τα 5 δις € του Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης.
Η απάντηση του Υπουργού κου Παπαθανάση στην Ερώτηση του Βουλευτή Κοζάνης του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ1, για την πορεία υλοποίησης του Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης, που δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα …. ΣΟΚΑΡΕΙ!!!
Είναι γνωστό σε όλους ότι, ο Μηχανισμός Δίκαιης Μετάβασης δημιουργήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση, για την Απολιγνιτοποίηση και ανέρχεται στα 5,05 δις €. 2
Για να αντιληφθούμε την βαρύτητα της απάντησης του Υπουργού, πρέπει να έχουμε ξεκάθαρο στο μυαλό μας, το μέγεθος του χρηματοδοτικού Πακέτου του Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης, το οποίο αποτελείται από τρεις (3) διακριτούς Πυλώνες, που είναι κατοχυρωμένοι από το Ευρωπαϊκό Δίκαιο (Κανονισμόs (Ε.Ε) 2021/523):
(και 370 εκ€ από Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για Αποκαταστάσεις εδαφών και Τηλεθερμάνσεις.
Στα εύλογα ερωτήματα:
Πού βρίσκεται η υλοποίηση του Προγράμματος;
Γιατί ενώ ακούμε κάθε τόσο για δισεκατομμύρια επενδύσεων, δεν βλέπουμε τίποτε;
Γιατί ο τόπος ρημάζει και οι άνθρωποι ξενιτεύονται;
Η απάντηση του Υπουργού ….. τα εξηγεί όλα.
Από τα 5 δις € του Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης οι πληρωμές φθάνουν μόλις στα 18.247 €.
Πέντε (5) χρόνια από την εξαγγελία του προγράμματος και τρία (3) χρόνια από την έγκριση του ….. Οι πληρωμές από τον 1ο Πυλώνα δηλαδή από το 1 δις€ που δικαιούται η Περιφέρεια μας, είναι μόλις 18.247€ !
Για τον 2ο και 3ο Πυλώνα ο Υπουργός δεν απάντησε καν…. Δήλωσε αναρμόδιος!
Γιατί άραγε;;;
Μα επειδή από τα επίσημα στοιχεία για τους δύο (2) αυτούς Πυλώνες προκύπτει δυστυχώς απορρόφηση …. ΜΗΔΕΝ (0) !
Ο Υπουργός παρέπεμψε στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τον 2ο Πυλώνα και στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας για τον 3ο Πυλώνα !
Από την πλευρά του ο Περιφερειάρχης, όταν θέσαμε το θέμα στο Περιφερειακό Συμβούλιο, δήλωσε και αυτός αναρμόδιος λέγοντας ότι η διαχείριση είναι του Υπουργείου!
Με λίγα λόγια ένα πακέτο 5δις ευρώ κινδυνεύει να χαθεί, λόγω ανικανότητας και αναρμοδιότητας …των αρμοδίων.
Τι συμβαίνει λοιπόν;
Είναι όντως θέμα αναρμοδιότητας ή ανικανότητας;
Είναι αναρμόδιος ο Υπουργός; Είναι αναρμόδιος και ο Περιφερειάρχης;
Η απάντηση είναι: Σαφώς όχι.
Η εμπλοκή τους στην εταιρική σχέση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την ΕΤΕπ προκύπτει από τα επίσημα κείμενα της Ε.Ε και του Υπουργείου (Πρόγραμμα Δίκαιης Μετάβασης (ΠΔΑΜ 2021 -2027)4,, επίσημο κείμενο Υπηρεσίας Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης,5 αλλά και από το ίδιο κείμενο της απάντησης).
Να τονίσουμε επί πλέον ότι ο Κανονισμός αφήνει περιθώρια διαχείρισης από την ίδια την Περιφέρεια, αν η Πολιτεία δεν θέλει ή δεν μπορεί. 6
Με βάση τα παραπάνω η επίσημη απάντηση του υπουργείου σοκάρει και μας βάζει σε σκέψεις και υποψίες, γιατί:
1ο Αποδεικνύεται η μηδενική απορρόφηση, του 1ου Πυλώνα, που δεν μπορεί να καλυφθεί ούτε με τις καλοδεχούμενες αλλά τραγικά καθυστερημένες εντάξεις μικροεπενδύσεων, ούτε με τις δήθεν καταρτίσεις.
2ο Οι δύο σημαντικότατοι Πυλώνες (2 και 3) για μεγάλες ιδιωτικές επενδύσεις και μεγάλες υποδομές είναι στο μηδέν και άφαντες.
3ο Το αρμόδιο υπουργείο δηλώνει αναρμόδιο για τους δύο αυτούς Πυλώνες.
Δεν μπορούμε να ξέρουμε τι σχέδια υπάρχουν στην Κυβέρνηση για αυτά τα 5δις €.
Ξέρουμε όμως ότι πλέον δεν υπάρχει χρόνος.
Ένα ποσό σχεδόν όσο ένα ΠΕΠ, 350εκ€, φεύγουν από τη Χώρα και τη Περιφέρεια μας. 7
Αναρωτιόμαστε: Τι ακριβώς συμβαίνει;
Η Κυβέρνηση προσπαθεί να πετάξει την αποτυχία της σε άλλους;
Ή το χειρότερο..
Σχεδιάζει, πίσω από την πλάτη μας, «να σώσει» τα κονδύλια των Πυλώνων 2 και 3, διοχετεύοντας τα αλλού;
Μήπως γι αυτό κράτησε την Διαχείριση στην Αθήνα και φρόντισε να αφήσει ανοιχτό παράθυρο γι αυτό, στο πλαίσιο του Κανονισμού και του Προγράμματος («..έργα που ωφελούν τη μετάβαση των εν λόγω περιοχών, ακόμη και αν δεν βρίσκονται τα ίδια στις εν λόγω περιοχές, μπορούν να επωφεληθούν από το καθεστώς…») . Αλλά και στο επικαιροποιημένο ΣΔΑΜ «…οι πυλώνες 2 και 3 του Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης μπορεί να έχουν ευρύτερο γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής σε σχέση με το πεδίο εφαρμογής του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης και να στηρίζουν όχι μόνο τις επενδύσεις στα επιλέξιμα υπό μετάβαση εδάφη αλλά και εκτός των εδαφών αυτών» ) ;;; 9.
Η αφωνία του Περιφερειάρχη, η απροθυμία του να διεκδικήσει τα κονδύλια του Προγράμματος και κυρίως η αγωνιώδης προσπάθεια του να δηλώσει αναρμοδιότητα, μας βάζει σε σκέψεις και δεν αφήνει πολλές ελπίδες, όταν μάλιστα έναν ολόκληρο χρόνο τώρα δεν έκανε το παραμικρό.
Όμως μετά και την απάντηση του αρμόδιου Υπουργού, κανείς πλέον δεν δικαιούται να λέει ότι δεν ήξερε.
Βουλευτές, Αυτοδιοικητικοί, Φορείς και Ενεργοί Πολίτες οφείλουν πλέον να κινητοποιηθούν έστω και τώρα.
Η Δυτική Μακεδονία πρέπει να σταθεί ξανά στα πόδια της και κανείς δεν δικαιούται να της το στερήσει αυτό.
Γεωργία Ζεμπιλιάδου
Περιφερειακή Σύμβουλος
Επικεφαλής της Παράταξης «ΕΛΠΙΔΑ».
Υ.Γ
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΠΑΡΑΠΟΜΠΩΝ
1.(https://koukoulopoulos.gr/tag/%CE%B4%CE%AF%CE%BA%CE%B1%CE%B9%CE%B7-%CE%BC%CE%B5%CF%84%CE%AC%CE%B2%CE%B1%CF%83%CE%B7
2. https://www.sdam.gr/node/143 «...-5,05 δις. ευρώ είναι η εκτιμώμενη χρηματοδότηση που αναλογεί στην Ελλάδα από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Δίκαιης Μετάβασης-Ταμείο Δίκαιης μετάβασης+InvestEU+Δανειακή Διευκόλυνση Δημόσιου Τομέα αλλά και εθνικούς πόρους…»
3. Κανονισμοs (ΕΕ) 2021/523 της 24ης Μαρτίου 2021 για τη θέσπιση του Προγράμματος InvestEU και την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) 2015/1017
«…..Οι μεγάλες επενδύσεις σε υποδομές της Ένωσης, … για τη δημιουργία ενός Ενιαίου Ευρωπαϊκού Χώρου Μεταφορών…. η στήριξη από το ταμείο InvestEU θα πρέπει να στοχεύει σε επενδύσεις στον τομέα των μεταφορών, της ενέργειας, …. και των ψηφιακών υποδομών, συμπεριλαμβανομένης της ταχείας και υπερταχείας ευρυζωνικής συνδεσιμότητας σε ολόκληρη την Ένωση…… Το πρόγραμμα InvestEU θα πρέπει να δώσει προτεραιότητα σε τομείς με ανεπαρκείς επενδύσεις καθώς και σε τομείς στους οποίους απαιτούνται πρόσθετες επενδύσεις. … Το πρόγραμμα InvestEU θα πρέπει να στηρίζει επενδύσεις σε κόμβους πολυτροπικών μεταφορών, οι οποίοι – παρά τις σημαντικές οικονομικές δυνατότητες και την επιχειρησιακή σκοπιμότητα που έχουν – ενέχουν σημαντικό κίνδυνο για τους ιδιώτες επενδυτές. Το πρόγραμμα InvestEU θα πρέπει επίσης να συμβάλει στον σχεδιασμό και τη χρήση ευφυών συστημάτων μεταφορών (ITS)…. Σελ 21 Άρθρο 8 βιώσιμες επενδύσεις στους τομείς των μεταφορών, μεταξύ άλλων σύμφωνα με τον ενωσιακό στόχο της εξάλειψης των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων ….. της ανακαίνισης και της συντήρησης των υποδομών σιδηροδρομικών και οδικών μεταφορών…» και επίσης «….Οι ΜΜΕ αντιπροσωπεύουν το 99 % και πλέον των επιχειρήσεων στην Ένωση και η οικονομική τους αξία είναι σημαντική και κρίσιμη. Ωστόσο, αντιμετωπίζουν δυσκολίες κατά την πρόσβαση σε χρηματοδότηση …. οφείλουν να παραμείνουν ανταγωνιστικές μέσω συμμετοχής σε δραστηριότητες ψηφιοποίησης, διεθνοποίησης, μετασχηματισμού …και αναβάθμισης των δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού τους… »
4. ΠΔΑΜ 2021-2027 (σελ 108-109 “2.4.4. Συνέργειες και συμπληρωματικότητα με πυλώνες Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης: …. Οι ελληνικές αρχές θα αξιοποιήσουν τις δυνατότητες τεχνικής υποστήριξης που παρέχονται από την Ε. Επιτροπή και την ΕΤΕπ για την υλοποίηση του συνολικού σχεδιασμού της ΔΑΜ προς όφελος των φορέων που εμπλέκονται σε όλα τα στάδια εφαρμογής του με στόχο την ολοκληρωμένη αντιμετώπιση των προκλήσεων. · JASPERS : εστιάζει σε παρεμβάσεις του Πυλώνα 1. · TSI : εστιάζει στην ενίσχυση της διοικητικής ικανότητας των Δομών του συστήματος διακυβέρνησης ΔΑΜ για την υλοποίηση των Πυλώνων 2 & 3. · PASS : εστιάζει, κατά προτεραιότητα, σε παρεμβάσεις Πυλώνων 2 και 3….»
5. « …Η Ειδική Υπηρεσία Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, υπάγεται στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, και είναι εκ του νόμου επιφορτισμένη με τον κεντρικό σχεδιασμό και προγραμματισμό των δράσεων Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης στην Ελλάδα, καθώς και τη διαχείριση και τον συντονισμό αξιοποίησης όλων των διαθέσιμων για τον σκοπό αυτόν εθνικών ή ευρωπαϊκών πηγών χρηματοδότησης ….»
6. Κανονισμοs (ΕΕ) 2021/523 (ΑΡΘΡΟ 2 Σελ 17 Σημ 18 «επενδυτική πλατφόρμα»: φορέας ειδικού σκοπού, λογαριασμός υπό διαχείριση… ή ρύθμιση που θεσπίζεται με άλλο τρόπο, μέσω των οποίων διοχετεύεται η χρηματοδοτική συμβολή οντοτήτων για τη χρηματοδότηση σειράς επενδυτικών έργων. Μπορεί να λάβει τις εξής μορφές: α) εθνική ή υπο-εθνική πλατφόρμα ….· β) διασυνοριακή, διακρατική, περιφερειακή ή μακροπεριφερειακή πλατφόρμα που συγκεντρώνει εταίρους από διάφορα κράτη μέλη, περιφέρειες ή τρίτες χώρες, οι οποίοι ενδιαφέρονται για επενδυτικά έργα σε δεδομένη γεωγραφική περιοχή· γ) θεματική πλατφόρμα που συγκεντρώνει επενδυτικά έργα σε έναν συγκεκριμένο τομέα· …Σημ 20 20) «εθνική αναπτυξιακή τράπεζα ή ίδρυμα…»
7 . Απάντηση Υπουργείου: «….οι πόροι επιχορήγησης που προ-κατενεμήθηκαν σε εθνικά μερίδια πράξη που ισχύει μέχρι 31/12/2025 …» και ΠΔΑΜ σελ 95: «…το 2025 είναι η καταληκτική ημερομηνία υποβολής προτάσεων για τους πόρους που αφορούν την εθνική κατανομή που προορίζεται για την Ελλάδα για τον Πυλώνα 3…» και ΕΥΔΑΜ: Η δανειακή διευκόλυνση του δημόσιου τομέα του Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης στην Ελλάδα και CINEA: Το εγκεκριμένο μερίδιο της Ελλάδας για επιχορηγήσεις έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025 ανέρχεται σε €62.97 εκατ. Ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων που δύναται να καλυφθεί από το PSLF στην Ελλάδα στο διάστημα αυτό είναι πολλαπλάσιος της επιχορήγησης και ανέρχεται περίπου στα €350 εκατ.
8. ΠΔΑΜ 2021 - 2027 Κεφ 2.4.4. Συνέργειες και συμπληρωματικότητα με πυλώνες Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης.σελ 108 – 109 «….Επισημαίνεται ότι το 2025 είναι η καταληκτική ημερομηνία υποβολής προτάσεων για τους πόρους που αφορούν την εθνική κατανομή που προορίζεται για την Ελλάδα…»
9. Κανονισμοs (ΕΕ) 2021/523 «Σελ 8 (30) Έργα σε περιοχές που προσδιορίζονται σε εδαφικά σχέδια δίκαιης μετάβασης ή έργα που ωφελούν τη μετάβαση των εν λόγω περιοχών, ακόμη και αν δεν βρίσκονται τα ίδια στις εν λόγω περιοχές, μπορούν να επωφεληθούν από το καθεστώς, αλλά μόνο όταν η χρηματοδότηση εκτός των περιοχών δίκαιης μετάβασης έχει καθοριστική σημασία για τη μετάβαση στις εν λόγω περιοχές.»
11/12/2020 Επικαιροποιημενο ΣΔΑΜ (https://www.sdam.gr/sites/default/files/2021-02/%CE%95%CE%A0%CE%99%CE%9A%CE%91%CE%99%CE%A1%CE%9F%CE%A0%CE%9F%CE%99%CE%97%CE%9C%CE%95%CE%9D%CE%9F%20%CE%A3%CE%94%CE%91%CE%9C%2011122020.pdf) σελ 42 «……Περαιτέρω, σύμφωνα με το υπό διαμόρφωση κανονιστικό πλαίσιο της Ε.Ε., οι πυλώνες 2 και 3 του Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης μπορεί να έχουν ευρύτερο γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής σε σχέση με το πεδίο εφαρμογής του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης και να στηρίζουν όχι μόνο τις επενδύσεις στα επιλέξιμα υπό μετάβαση εδάφη αλλά και εκτός των εδαφών αυτών, υπό την προϋπόθεση ότι οι επενδύσεις που θα εγκριθούν θα είναι καίριας σημασίας για τη μετάβαση των επιλέξιμων εδαφών στην κλιματική ουδετερότητα….»
Κάποιοι άλλοι όμως τα αναδεικνύουν και τα προστατεύουν
Fb Lefteris Zioutis

Πως μια είδηση από τα Μπίτολα
δίνει προοπτικές ανάπτυξης στην Δ. Μακεδονία
Δελτίο Τύπου
Πρωτοβουλία πολιτών Πτολεμαΐδας / Εορδαίας
για την ανάπτυξη
ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑ 17-12-2024
Σε άλλη χώρα θα είχαν πάρει φωτιά οι Fast Track αναθέσεις για την άμεση λειτουργία της ήδη υπάρχουσας σιδηροδρομικής γραμμής από Πτολεμαΐδα έως τα Μπίτολα και την άμεση έναρξη εργασιών για εξόρυξη λιγνίτη από τα εγκαταλελειμμένα και σε αποσύνθεση ορυχεία του λιγνιτικού κέντρου της πρώην Δ. Μακεδονίας.
Το επόμενο βήμα κατάθεση στην γείτονα χώρα πρότασης για συνεχή και σε επάρκεια λιγνίτη για την καύση στον μοναδικό και κύριο θερμοηλεκτρικό σταθμό της χώρας.
Καταλαβαίνει και ο πιο ανίδεος ότι μια τέτοια ώθηση στην επαναλειτουργία κάποιων ορυχείων και την επαναλειτουργία των εκσκαπτικών μηχανημάτων που «σκουριάζουν» στα πρώην ορυχεία, τι ένεση ανάπτυξης θα υπάρξει στην περιοχή για όλους.
Τα 2100 φορτηγά που δραστηριοποιούνταν κατά την λειτουργία των ΑΗΣ στην Δ. Μακεδονία για μεταφορά του λιγνίτη στις αυλές των ΑΗΣ, δεν θα είναι βέβαια ο αρχικός αλλά τουλάχιστον το 1/6 του προαναφερόμενου αριθμού θα μπορεί να βρει δουλειά, για την ενδιάμεση μεταφορά ή μεταφόρτωση μέχρι τους χώρους πριν και μετά την φόρτωση στους συρμούς του τρένου που θα μεταφέρει τον λιγνίτη στα Μπίτολα.
Από δημοσιεύματα γνωρίζουμε ότι η λειτουργία του εργοστασίου της γείτονος χώρας θα είναι μέχρι τα μέσα του 2030, με άλλα λόγια αν επιτευχθεί μια συμφωνία, όπως συμφωνία πέτυχαν για να υπάρχει αγωγός φυσικού αερίου από την Ελλάδα στην Β. Μακεδονία πόσες θέσεις θα διατηρηθούν στην περιοχή μας και το κυριότερο θα επαναλειτουργήσει ένα κομμάτι της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής Κοζάνης-Πτολεμαΐδας-Φλώρινας που από το 2015 είναι σε μη λειτουργία και κάθε χρόνο ακούμε από κυβερνητικά χείλη «του χρόνου θα λειτουργήσει».
Όταν δεν μπορούν οι κυβερνώντες να αξιοποιήσουν εξοπλισμούς και εκτάσεις που ο ελληνικός λαός πλήρωσε και πληρώνει ακόμη τις λάθος επιλογές των κυβερνήσεων, τότε θα έρχεται ο κάθε Παπαθανάσης να εξαγγέλλει επενδύσεις και έργα που θα δώσουν (όταν θα υλοποιηθούν) 1525 θέσεις εργασίας το 2027, όταν από την βίαιη απολιγνιτοποίηση χάθηκαν από την περιοχή πάνω από 6500 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας. Μιλάμε δηλαδή ότι χρειάστηκαν οι «φωστήρες» της κυβέρνησης των αρίστων 8 ολόκληρα χρόνια για να μας πούνε ότι ξεκινάνε οι επενδύσεις που θα δώσουν 1525 θέσεις εργασίας… ΘΑ!!!ΘΑ!!!!ΘΑ!!!
Όσο ο σκοτεινός κύκλος που βρίσκεται μέσα στα κλειστά κυβερνητικά γραφεία και σχεδιάζεται με άκρως κομματικά και ρουσφετολογικά κριτήρια υπάρχει στην σημερινή κοινωνία, άλλο τόσο θα βουλιάζουμε σαν περιοχή, χωρίς να μπορούμε να φωνάξουμε …
ΑΡΝΟΥΜΑΙ – ΑΡΝΟΥΜΑΙ – ΔΕΝ ΚΑΝΩ ΞΑΝΑ ΤΟ ΙΔΙΟ ΛΑΘΟΣ
ΤΟ
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ ΤΗΣ
ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ / ΕΟΡΔΑΙΑΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Ηλεκτρονική Διεύθυνση επικοινωνίας :
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
α Π. Κουκουλόπουλος: «Η “μέρα της μαρμότας” για τη Δυτική Μακεδονία»
Τη “μέρα της μαρμότας” βιώνει η Δυτική Μακεδονία, με το χρόνο για την Κυβέρνηση να έχει σταματήσει στο 2021, όταν ο Πρωθυπουργός από την Κοζάνη ανακοίνωσε 7,5 δις για τη δίκαιη μετάβαση.
Έκτοτε, εδώ και τόσα χρόνια, επαναλαμβάνεται το ίδιο σκηνικό, των ίδιων εξαγγελιών, για τα ίδια δισεκατομμύρια, για τις ίδιες δράσεις, για τις ίδιες θέσεις εργασίας. Θυμίζοντας τα σίριαλ που εδώ και χρόνια παίζουν σε επαναλήψεις στα κανάλια, με αποτέλεσμα να γνωρίζουμε απέξω τι θα ειπωθεί, κυβερνητικά στελέχη επισκέπτονται τον τόπο μας και “φτου κι απ’ την αρχή” λένε τα ίδια, με τον ίδιο στόμφο που τα είπαν και τα ξανά-είπαν αμέτρητες φορές.
Από το 2021, όλο ξεκινούν με φόρα και όλο βρίσκονται στο ίδιο σημείο από το οποίο ξεκίνησαν, για να ανακοινώσουν πάλι με την ίδια φόρα ότι ξανά-ξεκινούν. Δεν μπαίνουν καν στον κόπο να δώσουν μια εξήγηση, έστω μια δικαιολογία, να απολογηθούν στην τοπική κοινωνία γιατί αυτή η πολύχρονη καθυστέρηση, τι δεν πήγε καλά, τι θα διορθώσουν, πως θα επιταχύνουν, γιατί άραγε από το 2021 έφθασαν μέσα Δεκεμβρίου 2024 να ανακοινώσουν εντάξεις επενδυτικών σχεδίων.
Την ίδια στιγμή, βεβαίως, οι Δυτικομακεδόνες, παρακολουθώντας τόσες επικοινωνιακές φιέστες, απορούν και ακόμα ψάχνουν τις τσέπες τους, μην τυχόν η Κυβέρνηση όντως τους έχει δώσει τα 7,5 δις και κάπου τους έπεσαν…
Μάταια, καθώς -όπως προκύπτει από τις επίσημες έγγραφες απαντήσεις του Υπουργείου στη Βουλή- οι πραγματικές χειροπιαστές πληρωμές στην τοπική οικονομία αγνοούνται. Οι κάτοικοι της Δυτικής Μακεδονίας, λοιπόν, αντί να μετρούν ευρώ, μετρούν μία-μία τις πρωτιές στην ανεργία, στην καθίζηση του ΑΕΠ και στην πληθυσμιακή συρρίκνωση.
Πριν ένα μήνα, κατέθεσα στη Βουλή τρεις Ερωτήσεις προς την Κυβέρνηση για την πορεία υλοποίησης των τριών Πυλώνων του Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης ( https://pasok.gr/mparaz-erotiseon-tou-p-koukoulopoulou-sti-vouli-gia-tous-porous-tis-dikaiis-metavasis-sti-dutiki-makedonia/ ). Όσον αφορά τον 1ο πυλώνα, δηλαδή το Πρόγραμμα Δίκαιης Μετάβασης (ΠΔΑΜ) 2021 – 2027, έδωσα χθες στη δημοσιότητα τα απογοητευτικά στοιχεία του Υπουργείου.
Αναφορικά με τον 2ο πυλώνα (το Ειδικό Καθεστώς στο πλαίσιο του Προγράμματος InvestEU που αφορά την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων στις περιοχές υπό μετάβαση) και τον 3ο πυλώνα (την Ειδική Δανειακή Διευκόλυνση του Δημόσιου Τομέα, με συνδυασμό επιχορηγήσεων από την Ε.Ε. και δανειοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων) είναι εντυπωσιακό ότι η Κυβέρνηση “νίπτει τας χείρας της”. Όπως μπορείτε να δείτε στα έγγραφα που ακολουθούν, “η μπάλα” πετιέται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ δεν έδωσαν στη Βουλή ούτε καν έγγραφα που επισήμως αιτήθηκα.
Είναι αντιφατικό και ειλικρινά απορίας άξιο, πως είναι δυνατόν ένας Πρωθυπουργός να τάζει 7,5 δις (προφανώς αθροίζοντας πόρους και των 3 πυλώνων, διαφορετικά δεν εξηγείται εξαγγελία τέτοιου ύψους), αλλά όταν έρχεται η ώρα να δοθούν απολογιστικά στοιχεία υλοποίησης, ο δικός του Υπουργός να επικαλείται άγνοια αναρμοδιότητας και να καταφεύγει σε αοριστολογίες!
Για απαντήσεις μάλιστα σε ερωτήματα κοινοβουλευτικού ελέγχου, αντιθεσμικά ο Υπουργός δεν δίστασε να παραπέμψει Βουλευτή στην Τοπική Αυτοδιοίκηση (εν προκειμένω στην Περιφέρεια), ενώ εκ του Συντάγματος και του Κανονισμού της Βουλής ο κοινοβουλευτικός έλεγχος των Βουλευτών απευθύνεται προς την Κυβέρνηση και απαντιέται από αυτήν.
Απέναντι στα επικοινωνιακά shows, εμείς στο ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής συνεχίζουμε θεσμικά. Χωρίς να απαξιώνουμε καμία ενέργεια που δίνει στον τόπο μας έστω και ένα ευρώ, κλιμακώνουμε τον θεσμικό έλεγχο -τόσο στη Βουλή των Ελλήνων, όσο και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σε συνεργασία με τους Ευρωβουλευτές μας- για να δοθούν σαφείς απαντήσεις και επιτέλους η Δυτική Μακεδονία να πάρει όλα όσα δικαιούται και αξίζει.
Επισυνάπτεται το αρχείο με τις απαντήσεις του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, κ. Παπαθανάση, οι οποίες ακολουθούν και κατωτέρω υπό τη μορφή 5 εικόνων:
ΣΥΝΗΜΜΕΝΟ ΔΤ 17 12 2024






Διαβάζουμε και φρικάρουμε ως συνήθως!!!! Συμπρωταγωνιστής στην ταινία τρόμου (σπλάτερ) ο κύριος Αμανατίδης, αντικαθιστά επάξια τον κ. Κασαπίδη...
Ξεπερνούν τις 1.500 οι θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν από τα επενδυτικά σχέδια του Προγράμματος Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, τα οποία παρουσίασε σήμερα (16/12/2024) στην Κοζάνη ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Νίκος Παπαθανάσης.
Όπως τόνισε ήδη έχουν εγκριθεί τα επενδυτικά σχέδια για 340 επιχειρήσεις, μικρές, μικρομεσαίες και μεγάλες, υφιστάμενες και νέες, που αφορούν επενδύσεις ύψους 250 εκ. ευρώ, εκ των οποίων τα 150 εκ. ευρώ θα είναι επιδοτούμενα. Σύμφωνα με τον κ. Παπαθανάση οι θέσεις που θα δημιουργηθούν «είναι απολύτως πραγματικές», ενώ όπως επισήμανε υπολογίζεται ότι «δημιουργούνται και άλλες επιπλέον πέριξ των συγκεκριμένων επιχειρήσεων». Σε ερωτήσεις επενδυτών, που αφορούσαν την εκταμίευση των επιδοτήσεων, ανέφερε ότι «τα χρήματα υπάρχουν και όσα επενδυτικά σχέδια είναι έτοιμα μπορούν να λάβουν και τη χρηματοδότηση που τους αναλογεί». Παράλληλα ο υπουργός ανακοίνωσε τη δημιουργία ενός νέου Ταμείου, το οποίο όπως τόνισε θα είναι σε θέση να μοχλεύσει 180 εκ. ευρώ, ώστε να μπορούν να δανειοδοτηθούν οι επιχειρήσεις με το 50% του κεφαλαίου, χωρίς επιτόκιο και το υπόλοιπο με 3%.
Κοζάνη: 1.500 νέες θέσεις εργασίας από επενδυτικά σχέδια της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης
Ο περιφερειάρχης, Δυτικής Μακεδονίας, Γιώργος Αμανατίδης, αφού χαρακτήρισε σημαντική τη σημερινή ημέρα, τόνισε ότι η Περιφέρεια έχει ήδη δημιουργήσει τη δική της Δομή για τη βοήθεια των επιχειρήσεων, ενώ ανακοίνωσε ότι μέσα στον Ιανουάριο θα εκδώσει προσκλήσεις από το ΠΕΠ Δυτικής Μακεδονίας, για πρόγραμμα ύψους 18 εκ. ευρώ. Την ονομαστική παρουσίαση των 350 επιχειρήσεων που θα επιδοτηθούν την έκανε ο διοικητής της ειδικής υπηρεσίας Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, Πελοπίδας Καλλίρης, ο οποίος ζήτησε και τη συμβολή των Δήμων στην προσπάθεια που θα κάνουν οι επενδυτές ώστε να μην υπάρξουν γραφειοκρατικά ζητήματα και να προχωρήσουν γρήγορα οι επενδύσεις.
Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης, προανήγγειλε την επίσκεψη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην Κοζάνη μέσα στον Ιανουάριο
ertnews.gr
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Κοζάνη 4-12-2024
Με κλειστές ΜΕΘ, ακριβές δημόσιες σχέσεις με απευθείας ανάθεση από τον Αντιπεριφερειάρχη υγείας !
Την ώρα που οι ΜΕΘ τις Περιφέρειας είναι σε τραγική κατάσταση, με την ΜΕΘ στο Μποδοσάκειο Νοσοκομείο να είναι κλειστή ένα χρόνο τώρα και το σύστημα
υγείας στο κόκκινο, η Περιφερειακή Αρχή με εισήγηση του αρμόδιου Αντιπεριφερειάρχη ασχολείται με πανάκριβες απευθείας αναθέσεις για ημερίδες
Δημοσίων Σχέσεων.
Ειδικότερα στην 52η Περιφερειακή Επιτροπή στις 2-12-2024 το 5ο Εκτός Ημερήσιας
Διάταξης θέμα με εισηγητή τον Αντιπεριφερειάρχη Υγείας, αφορούσε την «Έγκριση
δαπάνης για τη συμμετοχή της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας με την Εταιρεία MED-OHC
στην διοργάνωση ημερίδας με θέμα « Ενιαία Υγεία στην ΠΔΜ», με το συνολικό κόστος της
διοργάνωσης να ανέρχεται σε 8.060€
Είναι τουλάχιστον περίεργο, την ώρα που είναι σε εξέλιξη η Μελέτη για τον Χάρτη
Υγείας στη Δυτική Μακεδονία και ενώ αυτή δεν έχει ολοκληρωθεί, να γίνεται
ημερίδα για θέμα που αφορά την Υγεία και μάλιστα από τη λίστα των ομιλητών να απουσιάζει ο εν λόγω μελετητής.
Εντύπωση επίσης προκαλεί το γεγονός της μη συμμετοχής στους ομιλητές, του Ιατρικού Συλλόγου, όταν μάλιστα το θέμα είναι εστιασμένο στη Δυτική Μακεδονία
Αυτό όμως που προκαλεί ιδιαίτερα σοβαρά ερωτηματικά, είναι η απευθείας
ανάθεση και το αδικαιολόγητα υψηλό κόστος.
Είναι απορίας άξιο πώς είναι δυνατόν ενώ η ημερίδα γίνεται στο κτίριο της
Περιφέρειας, στο Αμφιθέατρο που έχει την υλικοτεχνική υποδομή και ως εκ τούτου
δεν υπάρχει σχετικό κόστος, και ενώ οι οχτώ από τους δώδεκα ομιλητές θα μετέχουν
μέσω τηλεδιάσκεψης, ενώ οι υπόλοιποι ομιλητές είναι από γειτονικές πόλεις
(Θεσσαλονίκη, Λάρισα), το κόστος να ανέρχεται σε 8.060€
Κατά την άποψή μας δημόσιες σχέσεις μέσω ημερίδων, με «δείπνα επισήμων» (!) και
προβολή (!), σε μια Περιφέρεια με τεράστια προβλήματα στην Υγεία και με κλειστές ΜΕΘ
είναι άκαιρες , άσκοπες και κυρίως προκαλούν με το κόστος τους το δημόσιο αίσθημα.
Γιώργος Χριστοφορίδης
Περιφερειακός Σύμβουλος
Συνδυασμού «ΕΛΠΙΔΑ»
Η κατάσταση στο Οδικό Δίκτυο της Δυτικής Μακεδονίας
Από τη Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Δυτικής Μακεδονίας ανακοινώνεται η κατάσταση στο οδικό δίκτυο της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας ανά Διεύθυνση Αστυνομίας:
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ ΓΡΕΒΕΝΩΝ
Η κυκλοφορία των οχημάτων στην Εγνατία Οδό, καθώς και σε όλο το Εθνικό και Επαρχιακό οδικό δίκτυο, διεξάγεται κανονικά.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
Η κυκλοφορία των οχημάτων διεξάγεται αποκλειστικά με τη χρήση ειδικού τύπου ελαστικών ή αντιολισθητικών αλυσίδων:
στην επαρχιακή οδό Καστοριάς-Φλώρινας (μέσω Βιτσίου), από το 18 ο χλμ. έως το 28 ο χλμ. και
στην επαρχιακή οδό Καστοριάς-Ιωαννίνων (μέσω Κοτύλης), από το 33 ο χλμ. έως το 48 ο χλμ.
Η κυκλοφορία των οχημάτων στο τμήμα του κάθετου άξονα (Α-29) της Εγνατίας Οδού Σιάτιστας - Κρυσταλλοπηγής, καθώς και στο Εθνικό και λοιπό Επαρχιακό οδικό δίκτυο, διεξάγεται κανονικά.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ ΚΟΖΑΝΗΣ
Η κυκλοφορία των οχημάτων στην Εγνατία Οδό, στον κάθετο άξονα της Εγνατίας
Οδού Κοζάνης - Πτολεμαΐδας, σε όλο το Εθνικό και Επαρχιακό οδικό δίκτυο,
διεξάγεται κανονικά.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ ΦΛΩΡΙΝΑΣ
Α) Η κυκλοφορία των οχημάτων διεξάγεται αποκλειστικά με τη χρήση ειδικού
τύπου ελαστικών ή αντιολισθητικών αλυσίδων:
στον αυτοκινητόδρομο Α 27 Φλώρινας-Νίκης,
στην Εθνική οδό Φλώρινας - Συνοριακού Σταθμού Κρυσταλλοπηγής (μέσω
Βίγλας), από το 1 ο χλμ. έως το 52 ο χλμ.
στην Επαρχιακή οδό Φλώρινας - Καστοριάς (μέσω Βιτσίου), από το 1 ο χλμ.
έως το 30 ο χλμ.
στην Εθνική οδό Φλώρινας – Αγίου Γερμανού, από το 31 ο χλμ. έως το 45 ο χλμ.
στην Παλαιά Εθνική οδό Φλώρινας – Κοζάνης, από το 22 ο χλμ. έως το 32 ο χλμ. (διασταύρωση Βεύης) μέχρι (διασταύρωση Ξινού Νερού),
στην Εθνική οδό Φλώρινας – Κοζάνης, από το 1 ο χλμ. έως το 34 ο χλμ.
στην Παλαιά Εθνική οδό Φλώρινας – Έδεσσας (μέσω Κέλλης), από το 17 ο χλμ. έως το 34 ο χλμ.
στην Εθνική οδό Φλώρινας – Νίκης, από το 1 ο χλμ. έως το 18 ο χλμ.
στην Επαρχιακή οδό Αετού - Νυμφαίου, από το 1 ο χλμ. έως το 11 ο χλμ.
στην Επαρχιακή οδό Αμυνταίου – Καστοριάς (μέσω Σκλήθρου), από το 27 ο χλμ. έως το 32 ο χλμ.
στο οδικό δίκτυο του Δήμου Πρεσπών και
στο οδικό δίκτυο του Δήμου Φλώρινας.
Β. Από την 17.45΄ ώρα του Σαββάτου (30-11-2024) ισχύει προσωρινή
απαγόρευση της κυκλοφορίας όλων των φορτηγών αυτοκινήτων μεικτού βάρους άνω των 3,5 τόνων και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας:
στον αυτοκινητόδρομο Α-27 Φλώρινας-Νίκης,
στην Εθνική οδό Φλώρινας - Συνοριακού Σταθμού Κρυσταλλοπηγής (μέσω Βίγλας), από το 1 ο χλμ. έως το 52 ο χλμ.
στην Επαρχιακή οδό Φλώρινας - Καστοριάς (μέσω Βιτσίου), από το 1 ο χλμ. έως το 30 ο χλμ.
στην Εθνική οδό Φλώρινας – Αγίου Γερμανού, από το 31 ο χλμ. έως το 45 ο χλμ.
στην Παλαιά Εθνική οδό Φλώρινας – Κοζάνης, από το 22 ο χλμ. έως το 32 ο χλμ. (διασταύρωση Βεύης) μέχρι(διασταύρωση Ξινού Νερού),
στην Εθνική οδό Φλώρινας – Κοζάνης, από το 1 ο χλμ. έως το 34 ο χλμ.
στην Παλαιά Εθνική οδό Φλώρινας – Έδεσσας (μέσω Κέλλης), από το 17 ο χλμ. έως το 34 ο χλμ.
στην Εθνική οδό Φλώρινας – Νίκης, από το 1 ο χλμ. έως το 18 ο χλμ.
στην Επαρχιακή οδό Αετού - Νυμφαίου, από το 1 ο χλμ. έως το 9 ο χλμ. και
στο οδικό δίκτυο του Δήμου Φλώρινας.
Εξαιρούνται τα οχήματα οδικής βοήθειας, εκχιονισμού και έκτακτης ανάγκης, εφόσον φέρουν αντιολισθητικές αλυσίδες ή ειδικού τύπου ελαστικά.
Μετά από απόφαση των Διευθυντών των Διευθύνσεων Αστυνομίας Γρεβενών, Καστοριάς, Κοζάνης και Φλώρινας, εξαιτίας εκδήλωσης δυσμενών καιρικών φαινομένων, ανακοινώνεται:
ο υποχρεωτικός εφοδιασμός των αυτοκινήτων όλων των κατηγοριών με αντιολισθητικές αλυσίδες ή άλλα ανάλογα αντιολισθητικά μέσα, εφόσον τα οχήματα αυτά δεν φέρουν ειδικά ελαστικά (χιονολάστιχα), για το σύνολο
των οδικών δικτύων των Π.Ε. Γρεβενών, Καστοριάς, Κοζάνης και
Φλώρινας.
Σημειώνεται ότι στην ιστοσελίδα της ΕΛ.ΑΣ. « hellenicpolice.gr », υπάρχει ειδικό μπάνερ με συνεχή ενημέρωση για τα καιρικά φαινόμενα - διακοπές κυκλοφορίας -
χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων σε όλη την επικράτεια, καθώς και συμβουλές οδικής ασφάλειας.
Η κοινωνία της Φλώρινας συνταράσσεται από την επικείμενη απόλυση 140 εργαζόμενων σε εργολάβους στον ΑΗΣ Μελίτης, συνέπεια της βίαιης απολιγνιτοποίησης.
Το Εργατικό Κέντρο Φλώρινας στις 4 Νοεμβρίου, συγκάλεσε έκτακτη σύσκεψη Φορέων, ακολούθησε η κινητοποίηση των Εργαζομένων με την σύσταση Επιτροπής Αγώνα και στις 18 Νοεμβρίου εστάλη επιστολή στο Υπουργείο Εργασίας ζητώντας άμεσες λύσεις.
Στη συνάντηση, η Συντονιστική Επιτροπή των Εργαζομένων και το Εργατικό Κέντρο, ζήτησαν την άμεση κινητοποίηση των εμπλεκομένων φορέων, καθώς οι εργαζόμενοι και οι οικογένειές τους βρίσκονται μπροστά στην τρομακτική απειλή της ανεργίας, της φτώχειας και της ανέχειας, σε μια Περιφερειακή Ενότητα η οποία μαστίζεται ήδη από την οικονομική ύφεση, και την ανεργία.
Περιμέναμε ο Περιφερειάρχης και ο Αντιπεριφερειάρχης Φλώρινας, να φέρουν κατά προτεραιότητα το θέμα στο Περιφερειακό Συμβούλιο που ακολούθησε (20.11.2024).
Δυστυχώς όμως μάταια περιμέναμε!!
Συμμεριζόμενοι την αγωνία των συμπολιτών μας, ζητήσαμε από τον Πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου, να συζητηθεί το θέμα εκτάκτως, λόγω του κατεπείγοντος χαρακτήρα του, στηρίζοντας το αίτημα του Εργατικού Κέντρου και των εργαζόμενων προς το Υπουργείο Εργασίας προκειμένου να βρεθεί λύση:
– Άμεσα με την εκκίνηση ενός προγράμματος κοινωφελούς εργασίας, σε συνεργασία με το Δήμο την Περιφέρεια και τη ΔΥΠΑ.
– Μακροπρόθεσμα με την δρομολόγηση λύσεων μέσα από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης.
Προς έκπληξη μας αντιμετωπίσαμε την άρνηση του Προέδρου του Περιφερειακού Συμβουλίου, κ. Σαμαρά Ν, να συζητηθεί το θέμα στο Περιφερειακό Συμβούλιο.
Με μια προκλητική συμπεριφορά, ο Πρόεδρος – προφανώς υπήρξε συνεννόηση με τον Περιφερειάρχη – διαστρεβλώνοντας τον Κανονισμό Λειτουργίας του Περιφερειακού Συμβουλίου, και καλυπτόμενος από την αφωνία του Περιφερειάρχη, στον οποίο πολιτικά δεν συνέφερε η συζήτηση του θέματος, αρνήθηκε τη συζήτηση.
Δυστυχώς ο Πρόεδρος, από τον οποίο περιμέναμε την ελάχιστη ευαισθησία για ένα θέμα που αφορά ιδιαίτερα την Περιφερειακή Ενότητα στην οποία εκλέγεται και παραβαίνοντας τον κανονισμό, στάθηκε κατώτερος των περιστάσεων. Θυσίασε την πολιτική ευαισθησία του Θεσμικού Οργάνου το οποίο εκπροσωπεί, προτάσσοντας την «προστασία» του Περιφερειάρχη..
Η πρόταση του … «θα το φέρουμε στο επόμενο συμβούλιο» δεν μας εκπλήσσει.
Τα αντανακλαστικά της Περιφερειακής Αρχής, για ένα τόσο κρίσιμο και επείγον πρόβλημα, είναι ανάλογα της ταχύτητας με την οποία βλέπουμε να «υλοποιείται» το περίφημο Πρόγραμμα, της κατ’ ευφημισμό Δίκαιης Μετάβασης, που μόνο Άδικη Μετάβαση στην ανεργία έχει φέρει στον τόπο μας.
Γεωργία Ζεμπιλιάδου
Περιφερειακή Σύμβουλος
Επικεφαλής Παράταξης «ΕΛΠΙΔΑ»
Σάββατο, 23 Νοεμβρίου 2024
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Π. Κουκουλόπουλος: «Γιατί εξαιρείται ολόκληρος ο νομός Κοζάνης (πλην μόνο μιας περιοχής) από το κουπόνι 200 ευρώ του “Gigabit Voucher”;»
Τα ερωτήματα και τις διαμαρτυρίες κατοίκων του νομού Κοζάνης, οι οποίοι προσπάθησαν να υποβάλουν αίτηση για να πάρουν το κουπόνι 200 ευρώ από το νέο Πρόγραμμα “Gigabit Voucher” -το οποίο “διαφήμισε” χθες ο Πρωθυπουργός με βίντεο στο Tiktok- αλλά διαπίστωσαν ότι η περιοχή τους δεν είναι επιλέξιμη, ζήτημα που παράλληλα συνδέεται με την υλοποίηση του Προγράμματος “Smart Readiness” και την επέκταση των οπτικών ινών στο νομό μας, έφερε στη Βουλή ο Πάρις Κουκουλόπουλος, καταθέτοντας άμεσα Ερώτηση στον αρμόδιο Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟ ΠΛΗΡΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ
Από την 18η Νοεμβρίου, όταν ξεκίνησε η διαδικασία υποβολής αιτήσεων συμμετοχής στο πρόγραμμα “Κουπόνι Συνδεσιμότητας Gigabit (Gigabit Connectivity Voucher Scheme)” γινόμαστε αποδέκτες ερωτημάτων και διαμαρτυριών από κατοίκους του νομού Κοζάνης, οι οποίοι επιχειρούν να υποβάλουν ηλεκτρονική αίτηση μέσω της επίσημης κυβερνητικής πλατφόρμας, αλλά διαπιστώνουν ότι η περιοχή κατοικίας τους δεν είναι επιλέξιμη, ζήτημα που παράλληλα συνδέεται με την υλοποίηση του Προγράμματος “Smart Readiness” και την επέκταση των οπτικών ινών στο νομό μας.
Αναλυτικότερα, το Πρόγραμμα εντάσσεται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας “Ελλάδα 2.0”, με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης – NextGenerationEU. Διαθέτει συνολικό προϋπολογισμό 80 εκατ. € και στοχεύει στην προώθηση ευρυζωνικών συνδέσεων υπερ-υψηλών ταχυτήτων σε νοικοκυριά και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που δεν διαθέτουν ευρυζωνική σύνδεση με ταχύτητα καθόδου τουλάχιστον 100 Mbps.
Δικαιούχοι είναι νοικοκυριά και μικρομεσαίες επιχειρήσεις (συμπεριλαμβανομένων επιτηδευματιών) που εδρεύουν σε κτίρια των περιοχών παρέμβασης και δεν διαθέτουν σύνδεση μεγαλύτερη των 100 Mbps. Οι ωφελούμενοι θα λάβουν, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια, κουπόνι αξίας 200 ευρώ, καλύπτοντας έως και το 50% των επιλέξιμων δαπανών. Οι επιλέξιμες δαπάνες περιλαμβάνουν το εφάπαξ κόστος ενεργοποίησης, τον αναγκαίο τερματικό εξοπλισμό, την οριζόντια καλωδίωση στο βαθμό που είναι αναγκαία για την παροχή της υπηρεσίας και το μηνιαίο τίμημα για τους πρώτους 24 μήνες της συνδρομής.
Οι φάσεις του Προγράμματος είναι τέσσερις και σχετίζονται με τις συνδέσεις κτιρίων μέσω του Προγράμματος «Smart Readiness». Η Α’ φάση αφορά τη διάθεση 200.000 κουπονιών, με ολοκλήρωση 60.000 συνδέσεων στο πλαίσιο του Προγράμματος Smart Readiness. Η Β’ Φάση 100.000 κουπόνια, με προϋπόθεση την ολοκλήρωση 30.000 συνδέσεων του Smart Readiness. Η Γ’ φάση 50.000 κουπόνια, με ολοκλήρωση 15.000 συνδέσεων του Smart Readiness. Η Δ’ Φάση 50.000 κουπόνια, με ολοκλήρωση των υπολοίπων 15.000 συνδέσεων του Smart Readiness.
Στην επίσημη κυβερνητική πλατφόρμα ( https://gigabit-voucher.gov.gr/go-beyond/ ) του Προγράμματος, λοιπόν, στο 1ο βήμα της διαδικασίας υποβολής αίτησης, ανοίγει ένας χάρτης ( https://gigabit-voucher.gov.gr/go-beyond/map ) όπου ο νομός Κοζάνης είναι εκτός επιλεξιμότητας (εμφανίζεται λευκός στο χάρτη), πλην μιας περιορισμένης περιοχής στην Πτολεμαΐδα (που εμφανίζεται με κόκκινη επισήμανση στο χάρτη). Επί παραδείγματι, κάτοικοι της πόλης της Κοζάνης μας έχουν περιγράψει ότι εισάγοντας τη διεύθυνσή τους, δεν εμφανίζεται κανένα επιλέξιμο κτίριο να επιλέξουν, ώστε να υποβάλουν αίτηση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι -όπως άλλωστε είναι εμφανές από την ανωτέρω περιγραφή των φάσεων- το Πρόγραμμα “Κουπόνι Συνδεσιμότητας Gigabit” δρα συμπληρωματικά με το Πρόγραμμα “Smart Readiness”, το οποίο επίσης υλοποιείται στο πλαίσιο του “Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0” με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης – NextGenerationEU. Το “Smart Readiness” στοχεύει στην άρση εμποδίων που περιορίζουν τη χρήση των υπηρεσιών VHCN από τους πολίτες και επιχορηγεί την πραγματοποίηση εργασιών που αφορούν στην εγκατάσταση υποδομών που θα διευκολύνουν τη μετατροπή ενός κτιρίου σε “έξυπνο”, αλλά και τη διασύνδεσή του με δίκτυα κοινής ωφέλειας (ηλεκτρισμού, φυσικού αερίου) μέσω νέων “έξυπνων” μετρητών. Στο χάρτη ( https://smartreadiness.gov.gr/map ) του “Smart Readiness”, όσον αφορά το νομό Κοζάνης, εμφανίζονται επιλέξιμες (με κόκκινη επισήμανση στο χάρτη) δύο περιοχές, μια στην Πτολεμαΐδα και μια στην πόλη της Κοζάνης (η οποία δεν εμφανίζεται επιλέξιμη στο χάρτη του “Κουπόνι Συνδεσιμότητας Gigabit”).
Δεδομένου ότι η Ελλάδα εξακολουθεί να παρουσιάζει σημαντική υστέρηση σε σχέση με άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά στη διαθεσιμότητα και διείσδυση των ευρυζωνικών δικτύων υπερ-υψηλών ταχυτήτων. Πιο συγκεκριμένα, με βάση τον δείκτη DESI (Digital Economy and Society Index) για το έτος 2023, η κάλυψη σταθερών δικτύων υπερ-υψηλών ταχυτήτων (VHCN) ανέρχεται σε 28% έναντι 73% του ευρωπαϊκού μέσου όρου, ενώ η διείσδυση ευρυζωνικών υπηρεσιών ταχύτητας 100 Mbps ή μεγαλύτερης ανέρχεται σε 20% έναντι 55% του ευρωπαϊκού μέσου όρου κατατάσσοντας την Ελλάδα στην τελευταία θέση μεταξύ των κρατών – μελών στους συγκεκριμένους υπο-δείκτες. Επιπλέον, η διείσδυση υπηρεσιών μέσω υποδομών VHCN εκτιμάται σε πολύ μικρότερα ποσοστά, της τάξης του 7%, καταδεικνύοντας τη σημαντική υστέρηση της Xώρας στη διείσδυση των υπηρεσιών αυτών.
Δεδομένων των ερωτημάτων και διαμαρτυριών που έχουμε δεχθεί από συμπολίτες μας που κατοικούν στο νομό Κοζάνης.
Δεδομένου ότι η Κυβέρνηση της Ν.Δ. έχει δεσμευτεί να εφαρμόζει ρήτρα δίκαιης μετάβασης, λαμβάνοντας κατά προτεραιότητα ειδικά θετικά μέτρα προς όφελος των κατοίκων της Δυτικής Μακεδονίας, διυπουργικά σε όλες τις κυβερνητικές δράσεις.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Ο Ερωτών Βουλευτής
Κουκουλόπουλος Παρασκευάς (Πάρις)
