«Verba volant, scripta manent» (τα λόγια πετούν, τα γραπτά μένουν)

«Verba volant, scripta manent» (τα λόγια πετούν, τα γραπτά μένουν)

«ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΛΟΓΟΣ - ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ»

Πτολεμαΐς "Μπακάλικο Κυδώνα" - Αλίευσις διαδικτύου - Ιστορία της Πόλεως

Πτολεμαΐς "Μπακάλικο Κυδώνα" - Αλίευσις διαδικτύου - Ιστορία της Πόλεως

Διαβάζουμε  από  το fb "Καϊλάρια Πτολεμαΐδα" - https://www.facebook.com/photo?fbid=5879757105476972&set=a.556631911122878

Ptolemais-post: Να σημειώσουμε επίσης στη φωτογραφία φαίνεται και ένα τμήμα της γέφυρας που ένωνε τα δύο τμήματα της Πόλεως, που χώριζε ένα εμβληματικό ρέμα, το οποίο ξεκινούσε από την περιοχή του Νοσοκομείου και κατέληγε στον Εορδαϊκό Ποταμό (Sulú Deré - υδάτινο ρέμα), διέρχονταν δε από την οδό Χαλδείας.

Στο σημείο που φαίνεται η τσιμεντένια γέφυρα, παλαιότερα υπήρχε ξύλινη, δυστυχώς δεν υπάρχει κάποια σχετική φωτογραφία.

Επίσης από το δεύτερο σπίτι και μετά εκτείνονταν το Τουρκικό Νεκροταφείο. Το οποίο καταστρέψαμε, καταστρέφοντας παράλληλα ένα κομμάτι της Ιστορίας της Πόλεως και φυσικά σημαντικότατα έσοδα από αυτό.

Το πιο πιθανό είναι, βενζίνη στο εθνικιστικό συναίσθημα της εποχής εκείνης να έριξε η Εκκλησία.

Και λίγο πιο πέρα ήτο η Δημόσια βρύση (πηγή) του Τζε (η) μάλ - Μπέη.


Πτολεμαΐς 1968: Το Ηρώον εις την Κεντρικήν Πλατείαν

Πτολεμαΐς 1968: Το Ηρώον εις την Κεντρικήν Πλατείαν

Το Ηρώον εις την  Πτολεμαΐδαν του 1968 - Σπαρτιάτικο - λιτό - απέριττο και εμβληματικό

Στην Πτολεμαΐδα ότι όμορφο υπάρχει, που τυχαία γίνεται, συνήθως εμφανίζεται κάποιος ακαμάτης Απελευθερωτής Δήμαρχος που θέλει να σώσει την Πόλιν και το καταστρέφει.

Έτσι και αυτό έπεσε θύμα του Δημάρχου Τόττη, στην προσπάθεια του να εφαρμόσει το σχέδιο ανάπλασης ολοκλήρου του κέντρου της Πόλεως, που κατά την γνώμη του συγγραφέως αυτού του άρθρου ήτο σωστό.

Λιτό, απέριττο, Σπαρτιάτικο, καλαίσθητο, λειτουργικό, σεβαστού μεγέθους, που όμως ακολουθούσε τον περιβόητο Χρυσό Κανόνα.

Εξυπηρετούσε  όλες τις ανάγκες της Πόλεως, με άριστον τρόπο.

Αφαιρετικής τεχνοτροπίας, που δεν γνωρίζουμε το σχεδιαστή του.

Μάλλον κάποιος εμπειροτέχνης θα ήτο που μετέφερε το σχέδιο, αντιγράφοντας το καλούπι από κάποια άλλη Πόλη.

Αυτό το αίσχος της Πλατείας πρέπει να σταματήσει.

Ένα μνημείο χρειαζόμαστε, που η αφαιρετική του αισθητική θα μπορεί να καλύπτει όλες τις εκδηλώσεις της Πόλεως.

Στρατιωτικές, Ιστορικές, Επετειακές, Πολιτιστικές κλπ.

Γιατί όχι, να αντιγράψουμε αυτό του παρελθόντος, στο σημείο που ήταν, εξοβελίζοντας όλες τις συστοιχίες εμποδίων και σκουπιδιών.

To Ηρώον (αρχαία ελληνικά: ἡρῷον, πληθυντικός ἡρῷα) ήταν ιερό αφιερωμένο σε αρχαίο Έλληνα ή Ρωμαίο ήρωα, για την μνημόνευση ή τη λατρεία του ήρωα. Συχνά ανεγειρόταν πάνω από αυτό που θεωρούνταν ο τάφος ή το κενοτάφιό του.

Αρχαία εποχή

Η λατρεία Ηρώων ήταν εκτεταμένη και διαδεδομένη στους Ρωμαίους και στους Έλληνες. Οι Ήρωες έπαιζαν κεντρικό ρόλο στην ζωή της πόλεως, προσδίδοντας μια συλλογική ταυτότητα για τους κατοίκους της. Η λατρεία του Ήρωα συνήθως επικεντρωνόταν γύρο από το ηρώο, στο οποίο κατά την Κλασική αρχαιότητα πιστευόταν συχνά ότι περιείχε τα λείψανά του. Έτσι, κατά μία έννοια πιστευόταν ότι ο Ήρωας συνέχιζε να ζει. Του αναθέτανε τροφές ως προσφορές, και θεωρούνταν ότι συμμετείχε στις γιορτές της πόλης. Η αφοσίωσή του στην πόλη θεωρούνταν ουσιώδους σημασίας για την ευημερία της. Αυτό το γεγονός οδήγησε σε διαμάχες μεταξύ ελληνικών πόλεων για λείψανα ηρώων. Οι Έλληνες ήταν οι πρώτοι που κατασκεύασαν μνημεία για πολεμιστές που έπεσαν στο πεδίο της μάχης υπέρ πατρίδος.

Στη φωτογραφία είναι ο αγέρωχος συμπολίτης μας "Ασλάμ Δημήτριος", συγγενής του κ. Κωτίδη Νικόλαου που μου παραχώρησε και τη φωτογραφία!


Πτολεμαΐδα περί το 1950: Φούρνος "Χατζηπαναγιωτίδη - Παληού" (Ιστορία της Πόλεως)

Πτολεμαΐδα περί το 1950: Φούρνος "Χατζηπαναγιωτίδη - Παληού" (Ιστορία της Πόλεως)

Η Δημοσίευσις έγινε από τον "Νικόλαο Κωτίδη - στο fb σε ομάδα που είναι διαχειριστής" ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ ή ΜΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ https://www.facebook.com/groups/507456546900843

 
ΜΙΑ ΣΠΑΝΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΠΟΥ ΨΑΧΝΕΙ ΤΟΝ 3ο ΕΙΚΟΝΙΖΟΜΕΝΟ
Μια σπάνια φωτογραφία δημοσιεύουμε σήμερα και είναι από το αρχείο του Χρήστου Πολιτίδη.
Είναι από το αρτοποιείο του Μιχάλη Παληού και βρισκόταν στην σημερινή θέση που είναι το café pozidi στην κεντρική πλατεία.
Το αρτοποιείο το αγόρασε ο Μ.Παληός από τον Γ. Χατζηπαναγιωτίδη, περί τις αρχές του 1950.
Στην φωτογραφία είναι αριστερά, (με την γκρι φόρμα) ο Δημήτρης Ορφανίδης, παππούς του σημερινού αντιδημάρχου Δημήτρη Ορφανίδη και επίσης παππού του Χ. Πολιτίδη. Ο μεσαίος της φωτογραφίας είναι ο άγνωστος μας που αναζητούμε τον όνομα του και παρακαλούμε τις φίλες και τους φίλους να βοηθήσουν.
Στην άλλη άκρη της φωτογραφίας είναι ο Μήτσος (Δημήτρης) Βαφειάδης, πατέρας του συγχωρεμένου «πολυπράγμονα» Ανέστη Βαφειάδη πατέρα των δύο εκλεκτών μηχανικών και εργολάβων Γιώργου και Δημήτρη Βαφειάδη.
Όπως θα διακρίνετε στην φωτογραφία το αρτοποιείο ήταν για την εποχή του ένα από το σύγχρονα τότε γιατί διέθετε δύο φούρνους τον ένα επάνω από τον άλλο και από δίπλα φαίνονται και «οι μπουκαπόρτες» που έβαζαν την καύσιμη ύλη, τον καιρό εκείνο ξύλο ή ξυλίτη, το επονομαζόμενο ξυλοκάρβουνο. Πληροφορίες από την κυρία Πολιτίδου μας λένε ότι αρκετά χρόνια μετά ο φούρνος εκσυγχρονίστηκε και χρησιμοποιούσε πετρέλαιο για καύσιμη ύλη.
Από ένα χρυσό οδηγό της περιόδου 1937-1938 που έχουμε στην κατοχή μας και ονομάζεται «Μέγας οδηγός ΓΑΒ-ΓΑΒ Βορείου Ελλάδος», για εκείνη την περίοδο (1937-1938) αναφέρονται ότι λειτουργούσαν στην Πτολεμαΐδα τα κάτωθι αρτοποιεία:
1). Κοκκινίδης Ι.
2). Ξυδάς Αθανάσιος
3). Ορφανίδης Στυλιανός
4). Τσιόγκας Νικόλαος
5). Φωτιάδης Αλέξιος
6). Χαλυβόπουλος Ε και Σια
7). Χατζηευστρατίου Γεώργιος
. Χατζηεφραιμίδης Μιχάλης
9). Χατζηπαναγιωτίδης Γ.
Προσπαθούμε να στήσουμε λιθαράκι – λιθαράκι την ιστορία της Πτολεμαΐδας και των ανθρώπων της, βοηθήστε να δώσουμε φως και ζωή στα σκοτεινά σημεία που έχουν αξία όσο και η ίδια μας η ύπαρξη γιατί χωρίς αυτούς τους παλιούς βιοπαλαιστές της ζωής θα υπήρχε ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑ.
19-03-2023
Ν.Χ.Κ.
 
Επισυνάπτω (Πολιτίδης Χρήστος).

Και το ψωμί ψωμάκι, ζωοδόχο και μονάκριβο!

"Πάτερ ἡμῶν ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς,

ἁγιασθήτω τὸ ὄνομά σου·

ἐλθέτω ἡ βασιλεία σου·

γενηθήτω τὸ θέλημά σου

ὡς ἐν οὐρανῷ καὶ ἐπὶ τῆς γῆς·

τὸν ἄρτον ἡμῶν τὸν ἐπιούσιον δὸς ἡμῖν σήμερον"

Δυστυχώς βαδίζουμε ως υπνοβάτες 

Αί χείρες τελούν υπό ανάτασιν και πορευόμαστε εις το σκότος.

Ο φούρνος αυτός μάλλον ήτο ο μεγαλύτερος εις την Πόλιν και ο πιο οργανωμένος.

Ολόκληρη η Πόλις εσιτίσθη από αυτόν.

Κάποια στιγμή μπόρεσε να γίνει ο πλήρης διαχωρισμός του λευκού αλεύρου από το σιτάρι και κυκλοφόρησε το λευκό ψωμί, το χάσικο.

Δεν γνωρίζουμε πότε συνέβη αυτό.

Σίγουρα κάποιοι κάτι θα γνωρίζουν, διά να μπορέσουμε να συμπληρώσουμε τα ίχνη του χαμένου χρόνου.

Υ.Γ.

Εξ όσων ενθυμούμαι, υπήρχε η κεντρική πόρτα επί της 25η Μάρτιου, που ήτο και το σημείο πώλησης των ψωμιών.

Επί της Στρατηγού πλαστήρα (στενό της αμαρτίας) ήτο η δεύτερη βοηθητική πόρτα του καταστήματος διά την εισαγωγήν πρώτων υλών.

Στο επάνω μέρος του τριώροφου φούρνου βλέπουμε ένα καπέλο, αυτό βοηθούσε (κατά κύριο λόγο) μέσω σωλήνα στην εκτόνωση της άχνας των υδρατμών κατά το άνοιγμα του φούρνου και την εξαγωγή ψωμιών και ενδεχομένως την εκτόνωση καυσαερίων από την άχνα μικρής βοηθητικής (ώριμης) πυράς.

Επίσης, οι φούρνοι είχαν διακλάδωση εντός με σωλήνες,

Μια βάνα άνοιγε το νερό και οι σωλήνες είχαν άπειρες τρύπες πολύ μικρές.

Κατά αυτό τον τρόπο γίνονταν υδρονέφωση στο εσωτερικό.

Γιατί; Διότι αυτό βοηθούσε στη δημιουργία κόρας και στη βελτίωση της ποιότητος του άρτου.


Οι λιγνίτες της Πτολεμαΐδας και η ιστορία τους

Οι λιγνίτες της Πτολεμαΐδας και η ιστορία τους

Οι λιγνίτες της Πτολεμαΐδας και η ιστορία τους

Βασική πηγή μας, ήταν το άρθρο της ιστορικού Εύας Κοβάτση «ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑ ΚΑΙ ΛΙΓΝΙΤΗΣ: ΤΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ», στο περιοδικό ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΗ, τ. 621, ΜΑΡΤΙΟΣ 2020.

Η Εορδαία και η Πτολεμαΐδα - Η απελευθέρωση της Πτολεμαΐδας το 1912 - Οι λιγνίτες - Οι πρώτες εξορύξεις λιγνιτών από την Πτολεμαΐδα - Η ΛΙΠΤΟΛ του Πρόδρομου Μποδοσάκη-Αθανασιάδη και η εξαγορά της από τη ΔΕΗ- Τα λιγνιτικά αποθέματα της χώρας μας

ptolemaida-0
Ένα από τα πλέον πολυσυζητημένα θέματα τα τελευταία χρόνια είναι αυτό της χρήσης του λιγνίτη στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Ένα χρόνο πριν, όταν έγινε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, ο λιγνίτης είχε αποφασιστεί να αποτελέσει παρελθόν για τη χώρα μας το 2023. Οι λόγοι που οδήγησαν σε αυτή την απόφαση, σύμφωνα με τους υποστηρικτές της, ήταν η κλιματική αλλαγή, η υποχρέωση της προστασίας του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας, οι αλλαγές στην ευρωπαϊκή περιβαλλοντική νομοθεσία και η ραγδαία πρόοδος στις τεχνολογίες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και αποθήκευσης ενέργειας.

Όμως ο πόλεμος στην Ουκρανία, που δεν αποδείχθηκε υγιεινός περίπατος για τον Πούτιν και τους Ρώσους και η εργαλειοποίηση του φυσικού αερίου από τον Ρώσο ηγέτη έφεραν τα πάνω κάτω.
Όσα είχε εξαγγείλει ήδη από το Βήμα της Γενικής Συνέλευσης του Ο.Η.Ε. στις 23 Σεπτεμβρίου 2019 ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σχετικά με την απολιγνιτοποίηση της Ελλάδας αναιρέθηκαν από τα γεγονότα.
 
ptolemaida-2

 
 
Ήδη, από τις αρχές Απριλίου 2022 είχε ληφθεί η απόφαση για αύξηση της παραγωγής ορυχείων σε ποσοστό 50% και τον Ιούλιο του 2022 η συμμετοχή του λιγνίτη στο μείγμα ηλεκτροπαραγωγής είχε φτάσει στο 16,3%. Το έτος απολιγνιτοποίησης μετατοπίστηκε στο 2028, ενώ ο πρωθυπουργός σε επίσκεψη του στη Δυτική Μακεδονία, επισκέφθηκε το πρωί της Τρίτης 14 Φεβρουαρίου, τον νέο σταθμό παραγωγής ενέργειας της ΔΕΗ «Πτολεμαΐδα 5» , ο οποίος είχε τεθεί δοκιμαστικά σε λειτουργία από τα τέλη του 2022, ενώ θα ξεκινήσει πλήρως να λειτουργεί από τη φετινή άνοιξη.

 
Ο κύριος Μητσοτάκης τόνισε βέβαια ότι η στρατηγική της «πράσινης μετάβασης» παραμένει αδιαπραγμάτευτη.
Στην Ελλάδα το 85% των αποθεμάτων λιγνίτη βρίσκονται στις περιοχές Πτολεμαΐδας – Αμυνταίου και Μεγαλόπολης. Τα Σέρβια Κοζάνης, το Αλιβέρι, η Ελασσόνα και οι Σέρρες είναι περιοχές όπου υπάρχουν αξιόλογα κοιτάσματα, ενώ μικρότερης σημασίας είναι αυτά της Ρόδου, της Κύμης και της Πρέβεζας. Ωστόσο βασικό ενεργειακό κέντρο της χώρας είναι η Πτολεμαΐδα. Ας δούμε περισσότερα στοιχεία για την πόλη, την, Εορδαία, την περιοχή της Μακεδονίας όπου βρίσκεται, τους λιγνίτες και την προέλευσή τους, αλλά και την αξιοποίηση των λιγνιτών της Πτολεμαΐδας μετά την απελευθέρωσή της από τους Τούρκους το 1912.
ptolemaida-4

Η Εορδαία

Η Πτολεμαΐδα βρίσκεται στην Εορδαία, μία αυτόνομη γεωγραφική περιοχή στην οποία κυριαρχεί το λεκανοπέδιό της, με μέσο απόλυτο ύψος 600μ. Το λεκανοπέδιο περικλείεται από τέσσερις λίμνες (Βεγορίτιδα, Πετρών, Χειμαδίτιδα, Ζάζαρη). Νότια, υπήρχε και η Κίτρινη Λίμνη η οποία λόγω των προσχώσεων εξαφανίστηκε. Στην περιοχή επίσης υπήρχε στην αρχαιότητα και ο ποταμός Εορδαϊκός, κοντά στον οποίο στρατοπέδευσε ο Μέγας Αλέξανδρος την παραμονή της επίθεσης εναντίον του Πηλίου, αρχαίας πόλης της Ιλλυρίας.
Οι αρχαίοι συγγραφείς χώριζαν τη Μακεδονία σε Άνω (ορεινή) και Κάτω (πεδινή). Στην Άνω Μακεδονία με βάση αυτόν τον διαχωρισμό βρίσκονται οι σημερινοί νόμοι Κοζάνης, Καστοριάς, Φλώρινας και Γρεβενών. Κατά την εποχή της επέκτασης του μακεδονικού βασιλείου, οι Μακεδόνες θα εξοντώσουν ή θα εκδιώξουν από την Εορδαία τους ως τότε κατοίκους της, τους Εορδούς.

Μετά την ήττα του Περσέα στην Πύδνα το 168 π.Χ. και η Εορδαία έγινε ρωμαϊκή. Για την Εορδαία των πρωτοβυζαντινών χρόνων μας δίνει πληροφορίες η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Αγγελική Κωνσταντακοπούλου στην «Ιστορική Γεωγραφία της Μακεδονίας, 4ος – 6ος αιώνας». Εκεί υπάρχουν στοιχεία για τα φρούρια του Ιουστινιανού στην περιοχή Εμπορίου – Αναρράχης. Κατά την τουρκοκρατία η Πτολεμαΐδα ονομαζόταν Καϊλάρι.
Σύμφωνα με τον Εβλιγιά Τσελεμπή, το 1667 στην περιοχή υπήρχαν 200 σπίτια, χάνι, λουτρό και μερικά καταστήματα.
Ο Γιάννης Τσιάρας, σε παραπομπή του στη μετάφραση του έργου του Πουκεβίλ γράφει : «Το Καϊλάρι το 1806 ήταν καζάς, διοικητική περιφέρεια, επαρχία, εμπορικό κέντρο ολόκληρου του κάμπου. Οι Τούρκοι που ζούσαν στην περιοχή ήταν αληθινά θεριά, έκλεβαν και σκότωναν όποιον περνούσε από τα χωριά τους». Στο βιβλίο της Λύντιας Τρίχα «Το Βιλαέτι των Βιτωλίων το 1881» αναφέρεται ότι το Καϊλάρι είχε 2.000 Μουσουλμάνους κατοίκους και 700 Χριστιανούς. Όλο το διαμέρισμα Καϊλαρίου είχε 93 χωριά και 44.600 κατοίκους. 56 χωριά ήταν τούρκικα και 37 χριστιανικά.

 
Η πόλη της Πτολεμαΐδας απελευθερώθηκε στις 15 Οκτωβρίου 1912 μετά τη μάχη του Καϊλαρίου. Οι περισσότεροι Τούρκοι όμως δεν έφυγαν από εκεί Θεωρούσαν μάλιστα ότι είχαν κατακτηθεί από τους Έλληνες και όχι ότι οι Έλληνες είχαν απελευθερωθεί από τους Οθωμανούς.
Με την ανταλλαγή των πληθυσμών, στην περιοχή εγκαταστάθηκαν 20.826 πρόσφυγες, κυρίως Πόντιοι και Μικρασιάτες, ενώ οι Μουσουλμάνοι κάτοικοι έφυγαν για την Τουρκία. Με Διάταγμα της Προσωρινής Κυβέρνησης στις 11 Οκτωβρίου 1916 ανασυστάθηκε η επαρχία Καϊλαρίων, ενώ με το ΒΔ της 19/12/1918, ΦΕΚ Α 260/ 1918 , αναγνωρίστηκε το Καϊλάρι ως κοινότητα.

Με Διάταγμα της 12/12/1927 ΦΕΚ Α 256/1928 η Επαρχία Καϊλαρίων μετονομάστηκε σε επαρχία Εορδαίας. Η Πτολεμαΐδα ήδη από τον Ιανουάριο του 1927 είχε λάβει το σημερινό της όνομα.

Το τουρκικό όνομα Καϊλάρια <Kayalar, πληθ. του Kaya «βράχος», ενώ σύμφωνα με τον Μ. Καλινδέρη (τα) Καϊλλάρια, «ταμείο εφοδίων» <τα Κελλάρια <Κέλλη (λατιν. Cella), (Χ.Π. Συμεωνίδης). Το όνομα Πτολεμαΐδα προέρχεται από τον στρατηγό του Μεγάλου Αλεξάνδρου Πτολεμαίο Α’ τον Λάγο που καταγόταν από την Εορδαία.Ο λιγνίτης
Στιγμιότυπο_οθόνης_2023-02-19_124019.jpg
Ο λιγνίτης είναι γαιάνθρακας με καστανό έως μαύρο χρώμα, που έχει σχηματιστεί από την τύρφη, υπό την επίδραση μέσης πίεσης κυρίως σε μέρη όπου υπάρχει μεγάλη υγρασία, έλη κλπ. Αποτελεί ένα από τα πρώτα παράγωγα της ενανθράκωσης και είναι ενδιάμεσο υλικό μεταξύ τύρφης και βιτουμενιούχου γαιάνθρακα.
Εξόρυξη λιγνίτη σε παγκόσμια κλίμακα γίνεται από τα τέλη του 19ου αιώνα.
Η παραγωγή του στις αρχές του 20ου αιώνα ήταν μικρότερη από 100 μεγατόνους τον χρόνο, ενώ το 1981 ξεπέρασε τους 1 δισεκατομμύριο μεγατόνους.

Το 2015 πρώτη στην παραγωγή λιγνίτη παγκοσμίως ήταν η Γερμανία με 178,1 εκ. τόνους ετησίως και ακολουθούσαν: Κίνα με 140 εκ. τόνους, Ρωσία με 73,2 εκ. τόνους. Η.Π.Α. με 64,7 εκ. τόνους, Πολωνία με 63,1 εκ. τόνους, Αυστραλία με 63 εκ. τόνους, Ινδονησία με 60 εκ. τόνους, Τουρκία με 50,4 εκ. τόνους και Ελλάδα με 46 εκ. τόνους. Τα επόμενα χρόνια η παραγωγή λιγνίτη στη χώρα μας «έπεσε» στα 6-8 εκ. τόνους ετησίως. Τα βέβαια αποθέματα λιγνίτη στη χώρα μας είναι 3,4 δισεκατομμύρια τόνοι, τα πιθανά 1,5 δισεκατομμύρια τόνοι και τα εκμεταλλεύσιμα 1,5 δισεκατομμύρια τόνοι. Τα 90% από τον εξορυσσόμενο λιγνίτη χρησιμοποιείται στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Η ύπαρξη λιγνιτοφόρων λεκανών στη χώρα μας ήταν γνωστή από την αρχαιότητα. Οι πρώτες έρευνες και διαπιστώσεις λιγνιτικών κοιτασμάτων έγιναν στα χρόνια του Ιωάννη Καποδίστρια στην Κύμη της Εύβοιας και στην Πελοπόννησο, ιδιαίτερα στην περιοχή του Αλφειού για την οποία υπάρχουν και αναφορές αρχαίων ιστορικών. Μετά από πρόσκληση του Καποδίστρια οι περιοχές αυτές μελετήθηκαν το 1830 από γαλλική επιστημονική αποστολή με επικεφαλής τους Τ. Virlet και Puillon de Boblaye. Το 1840 ο Όθωνας κάλεσε τον γεωλόγο Fiedler ο οποίος περιέγραψε τα περισσότερα κοιτάσματα της τότε Ελλάδας. Ο λιγνίτης στην περιοχή της Εορδαίας ήταν γνωστός από τα χρόνια της τουρκοκρατίας και στις περισσότερες περιοχές αρκούσε μια απλή ανασκαφή για να αποκαλυφθούν τα πρώτα στρώματά τουΟι λιγνίτες της Πτολεμαΐδας

Στιγμιότυπο_οθόνης_2023-02-19_124000.jpg
Η πρώτη σοβαρή προσπάθεια για την εκμετάλλευση λιγνιτικών κοιτασμάτων ξεκίνησε στο Αλιβέρι της Εύβοιας το 1873. Όμως εξαιτίας πλημμύρας οι επιφανειακές και υπόγειες εγκαταστάσεις εξόρυξης καταστράφηκαν το 1897. Μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο ξεκίνησε εκ νέου η εκμετάλλευση και το 1922 η παραγωγή έφτασε τους 23.000 τόνους ωστόσο το 1927 για οικονομικούς λόγους η λειτουργία των ορυχείων σταμάτησε προσωρινά.

Στο μεταξύ οι κάτοικοι της Πτολεμαΐδας εργάζονταν πυρετωδώς για την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό της. Αρκετοί από αυτούς ανέπτυξαν έντονη επιχειρηματική δραστηριότητα με κορυφαίους τους Γεώργιο Παυλίδη και τον κουνιάδο του Κωνσταντίνο Αδαμόπουλο, οι οποίοι πολύ γρήγορα αντιλήφθηκαν την αξία του λιγνίτη και προσπάθησαν να κάνουν συστηματική εκμετάλλευσή του.
Το 1929 οριστικοποίησαν την άδεια μεταλλευτικών ερευνών σε μία έκταση 7.444 στρεμμάτων.Σύμφωνα με δημοσίευμα τοπικής εφημερίδας το 1937 τα λιγνιτωρυχεία βρίσκονταν έξω από την Πτολεμαΐδα σε απόσταση 15’ με το αυτοκίνητο. Ο λιγνίτης αποτελούσε το βασικό μέσο θέρμανσης των κατοίκων της περιοχής και μεταφερόταν στα σπίτια με κάρα. Κοντά στις στοές υπήρχαν τα οικήματα για τη διαμονή των 40 εργατών στα ορυχεία. Λόγω της δύσκολης και επίκινδυνης εργασίας των λιγνιτωρύχων, το ημερομίσθιο ήταν 100 δραχμές, ποσό υψηλότατο για την εποχή.

Το 1938 είχαν γίνει έρευνες για λιγνίτη σε έκταση 55.000 στρεμμάτων με άκρως ενθαρρυντικά αποτελέσματα.
Το 1939 ο Ιωάννης Μεταξάς δήλωσε δημόσια ότι στόχος της κυβέρνησής του είναι ν’ ασχοληθεί με την εκμετάλλευση του λιγνίτη τόσο ως καύσιμης ύλης αλλά και ως κινητήριας με τη χρήση του στους σιδηροδρόμους. Έτσι ο ειδικός Γερμανός καθηγητής Κέγκελ και ο Υπουργός Σιδηροδρόμων επισκέφθηκαν την Εορδαία. Διαπιστώθηκε μετά από έρευνες τριών μηνών ότι στην περιοχή υπήρχαν αποθέματα λιγνίτη 150.000.000 τόνων. Οι Σιδηρόδρομοι Ελληνικού Κράτους (Σ.Ε.Κ.) έστειλαν 180 τόνους λιγνίτη σε ειδικά εργαστήρια της Γερμανίας. Τα αποτελέσματα της καύσης του ήταν ιδιαίτερα θετικά κάτι που χαροποίησε τους πάντες. Σχεδόν αμέσως υπογράφηκε σύμβαση εξόρυξης του λιγνίτη με ανάδοχο τον Ελληνοαμερικανό δικηγόρο Φίλη. Η σύμβαση θα είχε διάρκεια 40 ετών.Ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος και οι εξελίξεις μετά από αυτόν
Στιγμιότυπο_οθόνης_2023-02-19_124037.jpg
Λόγω του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και του Εμφύλιου που ακολούθησε, ματαιώθηκαν όλα τα σχέδια για την αξιοποίηση των λιγνιτών. Στα μέσα της δεκαετίας του 1940 υπήρξαν διαφορετικές απόψεις για τους λιγνίτες της Πτολεμαΐδας. Ένα μέλος της υποεπιτροπής Ορυκτού Πλούτου μάλιστα, ο Ανδρεάκος, έκανε διάρρηξη στα γραφεία των Σ.Ε.Κ. για να βρει τη μελέτη του Κέγκελ (!).

Το 1946 ο αρχηγός της αποστολής της UNRRA στην Ελλάδα Buell F. Maben συνέστησε επιτροπή από 150 Έλληνες επιστήμονες για να καταρτίσουν σχέδιο αξιοποίησης των πλουτοπαραγωγικών πηγών της χώρας, με Πρόεδρο τον Ιωάννη Ζίγδη. Σε μικρό χρονικό διάστημα ,τον Μάιο του 1947 εκδόθηκε το εξάτομο έργο «Ο ορυκτός πλούτος της Ελλάδος».
Ο Ζίγδης ήταν από τους πιο ένθερμους υποστηρικτές της εκμετάλλευσης των λιγνιτών της Πτολεμαΐδας και γι’ αυτό αργότερα ανακηρύχθηκε επίτιμος δημότης της πόλης. Μετά από διάφορες προσπάθειες στα τέλη της δεκαετίας του ’40 και τις αρχές της δεκαετίας του ’50 φάνηκε ότι την εκμετάλλευση των λιγνιτών της Πτολεμαΐδας έπρεπε να αναλάβει κάποιος ισχυρός επιχειρηματικός όμιλος.
Έτσι ο Σπυρίδων Μαρκεζίνης στράφηκε προς τον Πρόδρομο Μποδοσάκη Αθανασιάδη.
 Στιγμιότυπο_οθόνης_2023-02-19_124106.jpgΣτιγμιότυπο_οθόνης_2023-02-19_124051.jpg
Η ΛΙΠΤΟΛ του Μποδοσάκη και η εξαγορά της από τη ΔΕΗ

Το έργο της Πτολεμαΐδας υπολογιζόταν ότι θα είχε κόστος 45.000.000 δολάρια από τα οποία τα 20.000.000 θα αναλάμβανε να καταβάλει η εταιρεία ΚΡΟΥΠ έναντι των γερμανικών πιστώσεων που ανέρχονταν σε 50.000.000. Μετά την υπογραφή των σχετικών συμβάσεων, το καλοκαίρι του 1955 συντάχθηκε το καταστατικό της εταιρείας Ανώνυμος Ελληνική Μεταλλευτική και Βιομηχανική Εταιρεία Λιγνιτωρυχείων Πτολεμαΐδας (ΛΙΠΤΟΛ) του Π. Μποδοσάκη. Η σύμβαση προέβλεπε την παραγωγή σκόνης λιγνίτη και μπρικετών, μονάδα παραγωγής ατμού για την ξήρανση του λιγνίτη με ταυτόχρονη παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας για τις ανάγκες της εταιρείας.

Ταυτόχρονα η ΔΕΗ θα κατασκευάζε θερμικό σταθμό ισχύος 65 MW. Τα επίσημα εγκαίνια των έργων έγιναν στις 26 Ιουλίου 1957 από τον βασιλιά Παύλο. Στην τελετή παρευρέθηκαν υπουργοί, επίσημοι και βέβαια ο Μποδοσάκης. Τον Ιούνιο του 1959 οι καμινάδες του εργοστασίου μπρικετών κάπνισαν για πρώτη φορά. Όμως τον Φεβρουάριο του 1959 οι περισσότερες μετοχές της ΛΙΠΤΟΛ, με τη σύμφωνη γνώμη του Μποδοσάκη λόγω της τεράστιας δαπάνης και της σημασίας του έργου πέρασαν στη ΔΕΗ που το 1975 εξαγόρασε πλήρως τη ΛΙΠΤΟΛ.
Από το 1975 ως σήμερα

Μετά την πλήρη εξαγορά της ΛΙΠΤΟΛ από τη ΔΕΗ οι εργαζόμενοι έφτασαν τους 28.000. Ακολούθησαν η ανάπτυξη των λιγνιτωρυχείων επιφανειακής εξόρυξης και η κατασκευή νέων θερμοηλεκτρικών σταθμών στην Πτολεμαΐδα, την Κοζάνη και τη Φλώρινα με συνολική εγκατεστημένη ισχύ 4.378 MW. Από το 1962 ως το 2005 αυξήθηκαν οι μονάδες παραγωγής, ο αριθμός των ατμοηλεκτρικών σταθμών (ΑΗΣ) και πραγματοποιήθηκε η διάνοιξη νέων ορυχείων στις παραπάνω πόλεις. Το 1963 τέθηκε σε λειτουργία το εργοστάσιο αζωτούχων λιπασμάτων ΑΕΒΑΛ, το οποίο δημιούργησε στην περιοχή 1.000 νέες θέσεις εργασίας.

Στην Πτολεμαΐδα έφταναν πολλοί από άλλα μέρη της Ελλάδας για να εργαστούν ,καθώς και ξένοι τεχνικοί για την εκπαίδευση των εργαζομένων. Στη Δυτική Μακεδονία εξορυσσόταν το 80% του λιγνίτη της Ελλάδας και παραγόταν το 60% της συνολικής παραγόμενης ενέργειας από΄το διασυνδεδεμένο σύστημα της χώρας. Από τα 3 δις τόνους λιγνίτη της περιοχής σε 50 χρόνια έχουν εξαχθεί περίπου 1,2 δις τόνοι.

Τελικά θα γίνει η απολιγνιτοποίηση της χώρας και βέβαια και της Πτολεμαΐδας; Έχουν διατυπωθεί πολλές και διαφορετικές απόψεις για την απεξάρτηση από τον λιγνίτη, το «βρόμικο καύσιμο» για ορισμένους. Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία οδήγησε στην αναστολή της συγκεκριμένης απόφασης για το 2028. Σε έναν κόσμο που αλλάζει με καταιγιστικούς ρυθμούς και που κάποια γεγονότα (βλ. σεισμοί στην Τουρκία) είναι παντελώς απρόβλεπτα, κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα τι και πώς θα γίνει ως τότε…

Βασική πηγή μας, ήταν το άρθρο της ιστορικού Εύας Κοβάτση «ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑ ΚΑΙ ΛΙΓΝΙΤΗΣ: ΤΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ», στο περιοδικό ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΗ, τ. 621, ΜΑΡΤΙΟΣ 2020.
 

Πτολεμαΐς 1975-76 / Στα χνάρια του χρόνου

Πτολεμαΐς 1975-76 / Στα χνάρια του χρόνου

Πτολεμαΐς 1975 - 76 / Στα χνάρια του χρόνου

Όλοι το γνωρίζουμε!

Όλοι το επισκεφτήκαμε πολλάκις και συνεχίζουμε να το επισκεπτόμαστε!!

Είναι ο Γύρος του Ιακώβου τώρα.

-Ήταν ο γύρος του Σταύρου και του Λευτέρη πριν (ο γύρος του κόσμου).

Ήταν ο γύρος της Φρόσως πιο πριν.

Και ακόμη πιο πριν ήτο ο γύρος των δυο συνεταίρων "Ιωάννη Κυριαζόγλου και Κούση Στεφάνου".

Είμαστε στο 1975 με 76.

Το ζεύγος Κυριαζόγλου (Ιωάννης και Πηνελόπη) γύρισε από τη Γερμάνια και επένδυσε στην Ελλάδα.

Το μαγαζί είχε παιχνίδια μέσα.

Συνεταιρίστηκαν με το Στέφανο Κούση και έφτιαξαν αυτό το κατάστημα.

Γυράδικο, στην καθομιλουμένη.

Πολύ ωραίος γύρος.

Γεύσις και ποιότης αμέσως κερδίσαν το κοινό της Πόλεως.

Το μαγαζί απογειώνεται.

Περνά μετά λίγα χρόνια στη Φρόσω και μετά στο Σταύρο και το Λευτέρη.

Μετά μόνο στο Σταύρο.

Και τέλος στον Ιάκωβο.

Κύριε Ιάκωβε, ευχόμεθα να μακροημερεύσετε ως επαγγελματίας.

Είστε σε ένα ιστορικό μαγαζί της Πόλεως.

Ασκείτε ως εκ τούτου λειτούργημα.


Ο κ. Νίκος βουνοτρυπίδης και οι κάλπικες δηλώσεις της κ.  Βρυζίδου

Ο κ. Νίκος βουνοτρυπίδης και οι κάλπικες δηλώσεις της κ. Βρυζίδου

Το ψέμα έχει κοντά ποδάρια!

Αλλ’ ουδέν έρπει ψεύδος εις γήρας χρόνου.

Κλεπτών γαρ η νυξ, της δε αληθείας το φως.

 

Διαβάζουμε σε ανάρτηση του κ. Νικόλαου Βουνοτρυπίδη

Νίκος Βουνοτρυπίδης

Τσικνοπέμπτη χθες και όλη η πόλη ήταν μαζεμένη στην πλατεία, όπου 13 σύλλογοι διοργάνωσαν μια γιορτή με παραδοσιακές μουσικές , χορούς τσίκνισμα κλπ.

Όλα καλά μέχρι εδώ, το έχει ανάγκη ο κόσμος , μια ευκαιρία να ξεφύγει και να ξεδώσει.
Αυτό όμως είναι εφαλτήριο για τα αρπαχτικά της πολιτικής, μου είπε φίλος ότι η βουλευτίνα της Ν.Δ , επικαλέστηκε ότι επί της δικής της Δημαρχίας, βρέθηκαν οι σύλλογοι και συμφώνησαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να διοργανώνουν εκδηλώσεις την Καθαρά Δευτέρα, και την Τσικνοπέμπτη.
Είναι αλήθεια , επί της Δημαρχίας της κας Βρυζίδου έγινε η συμφωνία των συλλόγων, αλλά ξεχνάει ότι ήταν πολέμιος αυτής της προσπάθειας , που ήταν πρωτοβουλία της ΟΑΠΕ (Ομάδα Αλληλεγγύης Πολιτών Εορδαίας).
Η Ομάδα με μεράκι και διάθεση, κατάφερε να ενώσει τις δυνάμεις των συλλόγων και να διοργανώσει μαζί τους την πρώτη κοινή εκδήλωση της Καθαρής Δευτέρας.
Αν θυμάμαι καλά , τουλάχιστον 1200 άνθρωποι, επισκέφτηκαν την εκδήλωση, μοιράστηκαν την φασολάδα , τον χαλβά, τις λαγάνες που φροντίσαμε να μαζέψουμε εμείς και οι σύλλογοι από καταστήματα της Πόλης.
Η Δήμαρχος της Πόλης από την αρχή φρόντισε να μας σαμποτάρει, γιατί της χαλούσαμε την σούπα, έλεγχε την φιλανθρωπικές οργανώσεις, προς άγραν ψήφων και ποιοί ήμασταν εμείς που της χαλούσαμε την μπίζνα...
Η Ομάδα μας είχε καταφέρει να τροφοδοτεί 230 οικογένειες τα χρόνια των σκληρών μνημονίων...
Είναι αδίστακτοι, δεν υπάρχει αξιοπρέπεια, δεν υπάρχει ντροπή, μότο τους είναι αδράξτε την ευκαιρία μην αφήνετε τίποτα ανεκμετάλευτο, οι λέξεις ηθική και αξιοπρέπεια τους είναι παντελώς άγνωστες....
Υ.Γ.
Πολιτίδης Χρήστος: Είναι ακριβώς έτσι όπως τα ιστορεί ο κ. Βουνοτρυπίδης, με πρωτοβουλία της Ομάδος Αλληλεγγύης Πολιτών Εορδαίας ξεκίνησε αυτό το εγχείρημα, η  Κοζανίτισα κ. Βρυζίδου έκανε σαμποτάζ και έπλεκε ιστούς αράχνης.
Η φωτογραφία που ανάρτησα είναι ένα μέρος της Ομάδος αυτής, υπολείπονται περί τα 50 ακόμη άτομα, Τσοτουλίδης, Σαλβαράς, Μιμιλίδης, Πολιτίδης, Ζένια,  Αντωνιάδου, Καραγκιόζη, Τσαντεκίδου, Ραχήλ, Ιωάννου, θεοφυλακτίδης, Ζαμανίδης κ.α..
"Κλεπτών γαρ η νυξ, της δε αληθείας το φως".
 

Το κούρσεμα  της Κεντρικής Πλατείας - Τα μηνύματα τα Τσικνοπέμπτης εις την Εορδαίαν

Το κούρσεμα  της Κεντρικής Πλατείας - Τα μηνύματα τα Τσικνοπέμπτης εις την Εορδαίαν

Τα μηνύματα τα Τσικνοπέμπτης εις την Εορδαίαν και το κούρσεμα  της Κεντρικής Πλατείας

Κούρσεμα και κατάληψη και κατοχή της κεντρικής πλατείας....

Αυτό έχουμε!

Αυτό είναι το μήνυμα της δεκαετούς διοργάνωσης αυτής  της Αποκριάς.

Δεν υπάρχει ζωτικός χώρος! Η Πλατεία τελεί υπό κατάληψη από δυνάμεις κατοχής.

Ο πρώτος καταληψίας σύμφωνα με την ιδιοκτησιακή θεωρία είναι ο Δήμαρχος της Πόλεως, ο νυν, οι προηγούμενοι και επόμενοι που θα έρθουν.

Διαφορετικές ιδεολογίες τοποθετήσεις, αλλά κοινή κουλτούρα, ομογενής Πολιτισμός.

Μπροστά στη βιτρίνα της Πλατείας τοποθέτησαν κάδοι σκουπιδιών. Δεν υπάρχει πιο κεντρικό σημείο.

Είναι προφανές, οι Αντιδημαρχίες είναι παιδικό παιχνίδι εις αυτήν την Πόλιν. Τοποθετούμε ένα ασανσέρ σκουπιδιών στο κεντρικότερο σημείο, προτρέποντας τους πολίτες να μας δοξάσουν.

-Αγάλματα πάσης φύσεως, κακότεχνα, που την βρήκαν άλλωστε την αισθητική της τέχνης διά να τοποθετήσουν κάτι καλαίσθητο.

-Θάμνοι παρηκμασμένοι.

-Σιντριβάνια παρωχημένης αισθητικής  και μορφής, παντελώς ξένης με την ιστορία της περιοχής.

-Μπαζωμένα αμφιθέατρα.

-Περίπτερα.

-Κατασκευές πάσης φύσεως και υπέρμετρος αριθμός καθισμάτων  παντού.

-Κολώνες σουρεαλιστικές, να κοιτούν στο άπειρο, προϊόν απύθμενης ανοησίας, που δυσφημεί σε κάθε περιηγητή την Πόλιν.

Δεν είναι Πλατεία αλλά χαμαιτυπείο.

Η έλλειψις χώρου γεννά  και την έλλειψη καινοτόμου πνεύματος.

Αύριο οι στήλες των εφημερίδων θα γράφουν όλες τα ίδια πράγματα.

Ας διαφοροποιηθώ λοιπόν εγώ (ο υποφαινόμενους είναι ο Πολιτίδης Χρήστος).

Είναι εμφανές ότι αναπαράγουμε τα ίδια πράγματα, με κόπωση και έλλειψη ενθουσιασμού.

ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΡΑΣΟΥΜΕ ΣΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΕΠΙΠΕΔΟ

Να ανέβουμε βαθμίδα.

Να συμπεριλάβουμε τις Κοινότητες, σε μια ολότητα.

Να συμπεριλάβουμε τις γειτονιές, σε μια ολότητα.

Να επεκτείνουμε την Αποκριά πέραν της Τσικνοπέμπτης.

Να δοθούν χρήματα στις συλλόγους και κατευθύνσεις από μια κεντρική Αρχή  που με επιτελικό  χαρακτήρα θα σχεδιάσει την Αποκριά.

Έχουμε ένα πλούτο αφάνταστα μεγαλύτερο από αυτόν της Κοζάνης.

Η Κοζάνη μας κουνά το δάχτυλο Προκλητικά.

Βέβαια εμείς είχαμε στο κεφάλι μας τον συντηρηστισμό ακραίων Εκκλησιαστικών κύκλων.

Ας το κρατήσουμε αυτό....

Υ.Γ.

-Υπήρχε κόσμος, όχι ο αναμενόμενος.

-Υπήρχε κέφι, όχι το αναμενόμενο.

-Υπήρξε διασκέδαση, όχι η αναμενόμενη.

-Υπήρξαν καρναβαλιστές,  όχι οι αναμενόμενοι.

-Υπήρξε μια όμορφη ατμόσφαιρα, όχι η αναμενόμενη.

Έχουμε δει την Πτολεμαΐδα σε πολύ άσχημες Αποκριές. Την έχουμε δει και σε ντουζένια, εδώ να μείνουμε αυτό είναι το σημείο σύγκρισης.

Κύκλια Έπη

Ο Πολιτισμός είναι βασικός Πυλώνας Ισχύος (κατά Μάζη ευαγγέλιο), είναι  εργαλείο οικονομικής και Δημογραφικής ανάπτυξης.

Επιμύθιον

Πριν αρκετά χρόνια σε Δημόσια Διαβούλευση χώθηκα σε Δήμαρχο τότε της Πόλεως, λέγοντας τον πως πρέπει να ελευθερώσουμε την Πόλη από τα δεσμά του συντηρητισμού και να στηθεί μεγαλοπρεπής Αποκριά.

Απάντησις: Α!! Όχι δεν θα χαλάσουμε το καρναβάλι των διπλανών.

Η ίδια η προδοσία της Δημοτικής αρχής, τότε με το καρναβάλι, τώρα με το τραίνο.

Υποταγή παντού......


Κωτίδης Νικόλαος: ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ ή ΜΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ

Κωτίδης Νικόλαος: ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ ή ΜΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ

ΜΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ 1955 ΣΤΗΝ ΠΟΝΤΟΚΩΜΗ ΕΟΡΔΑΙΑΣ
16-02-2023
Η φωτογραφία είναι τραβηγμένη στην Ποντοκώμη Εορδαίας (σήμερα βέβαια είναι το Δ.Δ. Δημητρίου Υψηλάντη που ανήκει στον Δήμο Κοζάνης), στις 11 Φεβρουαρίου 1955 (όπως μας πληροφορούν αυτά που γράφονται από το πίσω μέρος της). Ενθύμιον 1955 και ΦΩΤΟ-ΑΛΕΚΟΣ ( ΑΛΕΚΤΟΡΙΔΗΣ 11 ΦΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 1955).
331392158_6344828338862253_585499391204709666_n.jpg
Ο μόνος γνωστός με την άσπρη καμπαρντίνα που σημειώνει, είναι ο μεγαλέμπορος σιτηρών και καπνών κύριος Συμεωνίδης Ευάγγελος ο οποίος διατηρούσε κατάστημα στην συμβολή των οδών Καπετάν Φούφα και Δημοκρατίας στην Πτολεμαΐδα.
Το αξιοπρόσεκτο είναι ότι το 1955 στην Ποντοκώμη υπήρχε φωτογραφείο με το όνομα ΦΩΤΟ-ΑΛΕΚΟ και το επίθετο αυτού Αλεκτορίδης!! Βέβαια από όσα γνωρίζω επίθετο παρόμοιο δεν υπάρχει στην Ποντοκώμη αλλά στις Σέρρες.
Αν υπάρχουν κάποια μέλη της ομάδας που γνωρίζουν κάτι περισσότερο ας το καταχωρίσουν.
Λιθαράκι - Λιθαράκι χτίζουμε την ιστορία της Πτολεμαΐδας και των ανθρώπων της.
Ευχαριστούμε θερμά την κυρία Τασούλα Συμεωνίδου (κόρη του Ευάγγελου) που ευγενώς μας παρεχώρησε την φωτογραφία.
Ν.Χ.Κ.

Βίττης Φώτης: Ένα κείμενο με άρωμα παλιάς Πτολεμαΐδας - Ιστορία Πολιτισμός!!!!

Βίττης Φώτης: Ένα κείμενο με άρωμα παλιάς Πτολεμαΐδας - Ιστορία Πολιτισμός!!!!

Βίττης Φώτης: Ένα κείμενο με άρωμα παλιάς Πτολεμαΐδας

Αποκριάτικα οίνο - απαγγελτικά τραγούδια

Ανήκει στα ανίερα, αθυρόστομα «τραγούδια της Αποκριάς», ενός παγανιστικού τελετουργικού πλαισίου, εντός του οποίου λέγονταν τα τραγούδια αυτά με την αρχέγονη δύναμη και το παραδοσιακό ήθος, δεν μπορεί φυσικά να έλειπε και ο οίνος, ήτο το Άγιο - Πνεύμα, η μετουσίωσις του Διονυσιασμού στις ψυχές των ανθρώπων.

Συνήθως υπήρχε κεντρική πυρά σεβαστού μεγέθους, η πυρά έχει ασφαλώς έναν έντονο συμβολισμό.

Οι φλόγες που ανάβουν είναι το πάθος για τη ζωή, εξιτάρουν το τελετουργικό της ερωτικής πράξης, εμπνέουν το νου και δίδουν μια κοινωνική διάσταση στο δρώμενο.

Από τότε που προτάθηκε για πρώτη φορά από τον προσωκρατικό φιλόσοφο Εμπεδοκλή τον Ακραγαντίνο, η φωτιά έχει θεωρηθεί στο δυτικό κόσμο ως ένα από τα τέσσερα πρωταρχικά στοιχεία.

Αποκριά-2010-Χιόνια_369-775x533.jpg

Στη φωτογραφία "Κλαδαριά: Αποκριάτικο έθιμο της Βλάστης"

Η ιδιότητα της φωτιάς ως στοιχείο της ζωής μπορεί επίσης να βρεθεί στη φιλοσοφία και άλλων αρχαίων πολιτισμών.

Επιπρόσθετα, η φωτιά έχει μια άκρως συμβολική λειτουργία σε πολλές από τις θρησκείες του κόσμου. 

Έχει διαφορετικές συμβολικές σημασίες για διαφορετικές θρησκευτικές πεποιθήσεις. 

Στο λογοτεχνικ;o αυτό Λαϊκό κείμενο, υπάρχει η σάτιρα, το ερωτικό στοιχείο με σεξιστικές αναφορές, ο περιπαικτικός λόγος, οι βωμολοχίες και φυσικά ο τεράστιος επιμέρους λεκτικός πλούτος της Εθνικής Ομάδος των Βλάχων.

Είναι σκαρωμένο σε έμετρο λόγο, Ιαμβικό Δεκαπεντασύλλαβο, έχει οίνο - απαγγελτικό χαρακτήρα, συνεπικουρούμενο με το χορευτικό δρώμενο.

Ξεκίνησε κάτι ανάλογο από το σύλλογο Βλατσιωτών πριν αρκετά χρόνια και δυστυχώς δεν καρποφόρησε.

Πρέπει να είμαστε κάπου στο 2004 - 06

Παρενέβησαν οι συντηρητικοί κύκλοι του σκότους και της παρακμής εις την Πόλιν διά να τα σταματήσουν.

 

Όλα αυτά τα δρώμενα, από τις επιμέρους Εθνικές Ομάδες είναι Ευετηριακες εκδηλώσεις της Αποκριάς, που καλωσορίζουν τον ερχομό της άνοιξης και βοηθούν τη γονιμότητα της γης.Στιγμιότυπο_οθόνης_2023-02-14_225541.jpg

Στιγμιότυπο_οθόνης_2023-02-14_225607.jpg

Για έναν που γνωρίζει τη Βλάχικη διάλεκτο, θα δυσκολευτεί λιγάκι να το περπατήσει.

Για έναν που δεν την γνωρίζει θα απογοητευτεί ενδεχομένως και θα τα παρατήσει.

Όχι επειδή είναι δυσανάγνωστο, αλλά λόγω δυσκολίας και χρόνου που απαιτείται.

Z_z_z_z_wqwfqdqdqdqdq.jpg

Υ.Γ.

Το κείμενο είναι σπουδαίο, είναι ντοκουμέντο, είναι η πλούσια Πολιτιστική Παράδοση που κάποιοι ανερυθρίαστα προσπαθούν να την σβήσουν και φυσικά διετέλεσαν ως παπαδοπαίδια και Δήμαρχοι της Εορδαίας.

Το μήνυμα είναι στείλτε τους - σπίτι τους.

Να Ευχαριστήσω τον κύριο Φιλοποίμην Βίττη, αγαπητό φίλο και εκλεκτό Συμπολίτη μας, που αντιμετώπισε με θετικό τρόπο την αναδημοσίευση του κειμένου.

Τον κύριο Κωτίδη Νικόλαο, ίσως τον σημαντικότερο Λαογράφο της περιοχής μας (είναι και άλλα πολλά πράγματα, απλά το αναφέρω βάσει της επικαιρότητος).

Να ευχαριστήσω επίσης και τη Δημοτική Βιβλιοθήκη της Εορδαίας.

 331076995_633814318755076_9007009787054675016_n.jpg

Ο Πολιτισμός είναι Πυλώνας ισχύος, εργαλείο Δημογραφικής και οικονομικής ανάπτυξης κάθε περιοχής.

Απολαύστε το

 Τσιουργιασμένις απαντοχές

Της Χάιδους ου γκαϊλές

 

Η Χάϊδου η Μπλατσιώτισσα, της βλαχουριάς στολίδι.

Στα νιάτα της το γλέντησε, όπως το λαχταρούσε.
Σαν πέρασαν τα χρόνια της κι ασπρίσαν τα μαλλιά της,
κατάλαβε πώς τίποτας αγέραστου δεν μένει.
Μια μέρα πήγι για νιρό και για ψιλοκουβέντα.
Στου σιουπουτουρουπήγαδου, κάτου από τη τζιούμκα[4].
Έκατσι για ξαπόσταμα σ' ένα πετροπεζούλι.
Κι όλου τηρούσι τρόιρα κι σμπόρζι[5] μουναχιά της. '
Αρώτημα την έκαμαν λεύτερις παντριμένις,
Να μάθν σαν τ' έπαθι κι 'νι σικλιτισμένη.
Κι εκείνη απουκρίθικιν μί του γκαϊλέ στου στόμα:
Ιμένα του σικλέτι μου μουλουγιμό δεν έχει,
Γιατ' είνι ντέρτι της καρδιάς κι της γκαϊλοψυχής μου.
Πούνι τα χρόνια τα παλιά μί τόσην ούμουρφάδα;
Πώς ήρθαν κι πώς έφυγαν κι πίσου δε γυρνούνι;
Λαχτάρα που την είχαμι οι μικρουπαντριμένις,
Ν' απηρασν τα νυχτόημιρα, να φτάσν τα δεκαπέντι.
Νάρθουν οι άντροι μας για άλλαγμα πέρα απού τις στρούγκις.
Καβάλα στ' ασταμάτητα τ' αλτζέδικα τα άτια,
Σαν τα λιβεντουγκέσιμα κι τους βαρβάτους τράγους.
Πόχουν τη ζιάρη στου κουρμί, τη φλόγα μεσ' στου μάτι.
Στη μια μιριά ψητό σφαχτό, κλιμένου διαλιγμένου.
Κι σν' άλλη κουτσακουκόδιτου ένα βαρύ κουζίνι[6].
Μι βουτυροξυνόγαλου, πυχτό σαν την κουλάστρα[7].
Τους λούζαμι, τους πλέναμι, τους βγάζαμι τη λέρα,
τους δίναμι κι τα σκουτιά πλυμένα, στιμνουμένα.
Πάηναν στού Νάσιου καφιτζή μπαρμπέρζαν κι τα γένια
κι ξαναγίνονταν γαμπροί κι παστρικοί λιβέντις.
Σαν τρώγαμι κι πίναμι, πέφταμι στού γιατάκι,
στρουμένον μί σαΐσματα κι τη βαρειά τη ντόκα.
Κι τότι, πώς να σας του πω, πώς να του μουλουήσου;
Αυτό του έρμου πάλιμα μι χέρια κι μι πόδια.
Έφιρνι γλύκις κι χαρές, ανάμματα, λαχτάρις,
βαριά αναστινάγματα, κουνήματα κι νάζια.
Μι αρμιχτάρη τρίψιμου κι σφίξιμου στειράρη.
Κάναμι πώς δε θέλουμι, τάχα ντρουπή πως ήταν.
Ούτι κι λάμπα είχαμι, ούτι κι ξονγκουκέρι,
να φαίνιτι του πάλιμα κι τα καμώματά μας.
Δεν είχαμι ούτι βρακί στουν ουπισνό βαλμένου.
Για να μας δίνει άμπουδου, να μας χασουμιράει.
Του λέει κι του τραγούδι μας, του λέει κι του φουνάζει:
«Δε μεταχαειδεί, δε ματάχα είδει, Βλάχα μί βρακί».
Απού τη χλιάρα την τρανή έσταζι του ασπράδι,
σαν κρέμα, σαν αφρόγαλου, σαν κουζινιού στριγλιάτα.
Κι δεν πιρνουσι ιννιάμηνου, δεν πρόφτηνι κλείσει,
γιννούσαμι έναν παίδαρου, μί κόκκινα τσαρούχια.
Αχ, κι να ξαναέρχουνταν πίσου αυτά τα χρόνια!
Ν' άνοιγι η κουταρόπουρτα, να σέβει ού τράγους μέσα!
Αυτός ού βαρβατότραγος, τ' άβάσταχτου γκισέμι.
Μί τα τρανά τα κέρατα κι τα διπλά κουδούνια.
Μέσ' στου κουτάρι του ζιστό, του πλεχτουγκιουρντανάτου.
Ν' άφρίζει, να στριμώχνιτι κι να γλυκουκουνιέτι.
να φλογανάβει του κουρμί, να σφίγκουντι τα χέρια,
κι τ' άναμμένα χείλια μας ξεδιψασμό να μ' έχουν.
Βρίσκαμι τουν Παράδεισου μί όλους τους αγγέλους.
Τότι μέσα στις ξάπλις μας κι μέσ' στις αγκαλιές μας.
Ου αρμιχτάρης να ρουφάει στηθόκουρφα φλουγάτα,
κι ου στειράρης[8] του τραί να βάνει στου μαντρί μας.
Κι ακόμα, σαν του θέλαμι κι του κουρμί ζητουσι,
άρπάχναμι κι σφίγκαμι άπλητους μπατζαραίους,
χώναμι του σφουρλέτσικού[9] τους στου ανοιχτό καδί μας.
Ψίχα-ψίχα βαραίναμι κι αγλήγουρα σί λίγου,
ως που να βγει του βούτυρου, αφρόκρεμα κι ντάλα.
να τρώμι κι να πίνουμι κι να καλουγλιντούμι.
Κι αν ου σφουρλέτσικους κόλλαγε, τουν σπρώχναμι πιο μέσα.
θέλει ου κάδους χτύπημα, ζητάει στρουφές κι γύρους.
Αλλιώς αγουρουκόβιτι κι βούτυρου δεν βγαίνει.
Τρανό του κρίμα να χαθεί του νόστιμου καϊμάκι.
Αυτόν του λόγου θα σας πώ, δεν έχου άλλουν καέναν:
Του δώρου που ου Πανάγαθος εχάρισε στουν κόσμου,
να μην του χαραμήσιτι, να μην του στερηθείτε.
Μέρα κι νύχτα τρώτι του όπου κι να του βρήτι.
Πότι μέσα στου σπίτι σας, πότι σί ξένου αμπέλι.
Εκεί στα κλιματόφυλλα, στου μαλακό του χώμα.
Αν λάχει κι προυτουμαγιά, της άνοιξης μια μέρα,
πιάστι κι του μαγιόξυλου, σφίξτι τουν μί λαχτάρα,
να βρήτι του ξιλάφρουμα σαν Πασκαλιάς ημέρα.
[1] Τσουργιασμένις -> ….. πονηρές. Φαλλικές.
[2] Απαντοχή -> αυτό που περιμένουμε
[3] Γκαϊλές-> ο, ουσ. [<τουρκ. gaile].: α) το ζόρι, η αγωνία, η στενοχώρια, ο καημός, το βάσανο. β) ο ερωτικός καημός
[4] τζιούμκα (η)-> λόφος της Βλάστης. (στην Καστοριά λένε το καρούμπαλο).
[5] Σμπόρζι -> χτυπούσε το κεφάλι της.. Αναρωτιώταν
[6] Κουζίνι -> ασκί από δέρμα. Τουλούμι (Τουρκικά Tulum)
[7] Κουλάστρα : το πρώτο γάλα των προβάτων. Πρωτόγαλα.
[8] Στειράρης -> αυτός που βοσκάει τα στείρα (που δεν έχουν γεννήσει ακόμη)
[9] Σφουρλέτσικος -> αρρωστιάρης, άχρηστος. (εδώ περιπαιχτικά)
[1] Τσουργιασμένις -> ….. πονηρές. Φαλλικές.
[2] Απαντοχή -> αυτό που περιμένουμε
[3] Γκαϊλές-> ο, ουσ. [<τουρκ. gaile].: α) το ζόρι, η αγωνία, η στενοχώρια, ο καημός, το βάσανο. β) ο ερωτικός καημός
 
Ιστορεί ο Πολιτίδης Χρήστος

Νικόλαος κωτίδης: 1918 - ΕΝΑΣ ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΟΣ ΣΤΑ ΚΑΪΛΑΡΙΑ

Νικόλαος κωτίδης: 1918 - ΕΝΑΣ ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΟΣ ΣΤΑ ΚΑΪΛΑΡΙΑ

ΕΝΑΣ ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΟΣ ΣΤΑ ΚΑΪΛΑΡΙΑ ΤΟ ΕΤΟΣ 1918

08-02-2023
Βρήκα στην εφημερίδα ΗΧΩ της ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ και το δημοσιοποιώ.
Πρόκειται για ένα πλειστηριασμό που όπως γράφει στο κείμενο θα γίνει στην πρωτεύουσα του Δήμου Καϊλαρίων και "στον τόπο συνήθους των πλειστηριασμών" το καφενείον "του Ιωάννου Λώνα ευρισκόμενον εις το κέντρον της αγοράς".
328427413_566399615505795_1134519210240178456_n.jpg
Ο πλειστηριασμός θα γίνει "έξωθι ή καιρού μη επιτρέποντος εντός του καφενείου."
Η ημερομηνία αναφέρεται 1η Ιουλίου 1918 και η δημοσίευση του αναφερόμενου πλειστηριασμού είναι δημοσιευμένη στην εφημερίδα ΗΧΩ της ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ στις 21-05-1918.
Νομίζω ότι είναι σημαντικό να βρίσκουμε και να δημοσιοποιούμε κομμάτια από την δραστηριότητα που συνέβαινε στα Καϊλάρια τον "πρόγονο" της Πτολεμαΐδας.
Ν.Χ.Κ.

Πολιτίδης Χρήστος – Πολιτικό σχόλιο για τον Αείμνηστο Νίκο Ξανθόπουλο

Πολιτίδης Χρήστος – Πολιτικό σχόλιο για τον Αείμνηστο Νίκο Ξανθόπουλο

Πολιτίδης Χρήστος – Πολιτικό σχόλιο για τον Αείμνηστο Νίκο Ξανθόπουλο

Ασφαλώς δεν ήταν μια τυχαία προσωπικότητα!

Ήταν ο Βασιλιάς του ακραίου μελοδράματος, την δύσκολη και ταραγμένη δεκαετία του 1960

Εξαίρετος δραματικός ηθοποιός, σωματοποιημένος στους ρόλους που υποδυόταν.

ksanthopoulos-in-.jpg

Είμαστε σε μια περίοδο με καθημαγμένη την κοινωνία, ο ακροδεξιός υπόνομος βρίσκεται παντού διά μέσω του Παλατιού, στα σώματα ασφαλείας, στο στρατό, στους χαφιέδες στα εργοστάσια, σε λόχους παραστρατιωτικών ομάδων που υπηρετήσαν τους γερμανούς προηγουμένως στην κατοχή....

Την κοινωνία την καταδιώκει ένα έντονο μετατραυματικό στρες από τα χρόνια του ξεριζωμού.

ksanthopoulos-in-_4_.jpg

Όλες οι ταινίες του εκεί πατούν θεματικά.

Βολιάζονται από ένα έμμεσο καταγγελτικό  λόγο, ενάντια στην στρεβλή ασυνείδητη πλουτοκρατία.

Κατήγγειλε την αδικία και τους κεφαλαιοκράτες, εξύμνησε την φτωχή παραδουλεύτρα, μίλησε για την εξαθλιωμένη γαζώτρια, για τον ρακένδυτο εργάτη, για τον κυνηγημένο μετανάστη από την καταραμένη φτώχεια.

Υπήρξε (σύνταυτος με τη Λαϊκή κουλτούρα) η προσωποποίηση της ορφάνιας, της  φτώχειας, του πόνου, της αδικίας της βιοπάλης αλλά και της δύναμης, της υπομονής και της τιμιότητας.

ksanthopoulos-in-_1_.jpg

Ήταν ένα σπουδαίο κεφάλαιο στην ιστορία του Ελληνικού κινηματογράφου, προικισμένο με την αφρόκρεμα των καλύτερων ηθοποιών της εποχής, που είχε για συμπρωταγωνιστές του!

Αναφέρω: Μάρθα Βούρτση (η Βασίλισσα του ακραίου μελοδράματος), Μάνος Κατράκης, Κώστας Καζάκος, Δήμος Σταρένιος, Ανέστης Βλάχος, Βασίλης Καΐλας, Γιώργος Μούτσιος, Στέφανος Στρατηγός, Καίτη Παπανίκα Ελένη ζαφειρίου, Κώστας Κακαβάς, Παντελής Ζερβός, Τάσος Γιαννόπουλος, είναι ανεξάντλητος ο κατάλογος.....

 

Ο Νίκος Ξανθόπουλος ήταν σημείο των καιρών.

Την εποχή του κατέγραψε αφήνοντας παρακαταθήκη δεκάδες σπουδαίες ταινίες, που βλέπονται με το ίδιο ενδιαφέρον σήμερα αλλά και την ίδια συγκίνηση.

Υ.Γ.

Επισκέφτηκε πολλές φορές τη Πτολεμαΐδα.

Είχε φίλους εδώ, σύμφωνα με τα λεγόμενα της μητέρας μου και ενδεχομένως συγγενείς.

Πρέπει να ήταν το 1972-73 τον θυμάμαι να περπατά στο σημείο που είναι σήμερα το καφενείο Καραγιαννάκη ακριβώς στη γωνία (και γύρω του δεκάδες Πτολεμαϊδιώτες), κρατώντας ένα καρβέλι ψωμί, απέναντι ακριβώς ήταν ο φούρνος του Παλιού.

Έκατσε στο πεζοδρόμιο και έσπασε τη γωνία του ψωμιού.

Ήταν το παιδί του Λαού!!!!!



Ο Καιρός

Σημαντικά θέματα

Εφημερεύοντα Φαρμακεία

ΚΟΖΑΝΗΣ

Εφημερεύοντα Φαρμακεία Κοζάνη

ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ

Εφημερεύοντα Φαρμακεία Πτολεμαίδα