«Verba volant, scripta manent» (τα λόγια πετούν, τα γραπτά μένουν)

«Verba volant, scripta manent» (τα λόγια πετούν, τα γραπτά μένουν)

«ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΛΟΓΟΣ - ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ»

Οι Παρελάσεις και η Αυτοεπαλήθευσις του Έθνους

Οι Παρελάσεις και η Αυτοεπαλήθευσις του Έθνους

Εμπλέκονται πολλοί στα ερωτήματα για τον ρόλο των παρελάσεων: Εθνεγέρτες, Eθνομηδενισταί, Πατριώτες ακραίοι οφελιμισταί, Εθνοκάπηλοι και φυσικά ο Λαός της Ελλάδος.

Η αλήθεια είναι ότι υπάρχει μια ψύχωσις εις το Έθνος με τις Παρελάσεις και η ερμηνεία  αυτής δεν μπορεί παρά να οδηγεί στην αδιάκοπα διαταραγμένη Βαλκάνια Ιστορία της Ελλάδος και τις διαρκείς θυσίες του Λαού σε αίμα.

Οι Παρελάσεις είναι η Αυτοεπαλήθευσις του Έθνους.

Ρωτώντας την Νεολαία τι Εορτάζουμε, πολλάκις έγινε αυτό, οι δημοσιογράφοι έλαβαν απίθανες απαντήσεις.

Υπάρχει Εθνικό έλλειμμα στην αφομοίωση της Ιστορίας.

Υπάρχει έλλειμμα στην καταγραφή της Ιστορίας. Ο επικός διάκοσμος που είναι εισαγμένη εξυπηρετεί σε κάτι; Σίγουρα εξυπηρετεί τους ψευτοπατριώτες που τρέχουν να βάλουν μέσο για να φέρουν τα παιδιά τους από την μεθόριο στο κέντρο και έχοντας ως άλλοθι την υπέρμαχη στάση τους στις Παρελάσεις.

Υπάρχει κατασπατάλησις πόρων εθνικών που πηγαίνουν στον αέρα χωρίς να κεφαλαιοποιούνται.

Εξυπηρετεί κάτι η Εξέδρα των Επισήμων; Με τον βουλευτή, τον παρατρεχάμενο Υφυπουργό, τον Αστυφύλακα, τον Αντιδήμαρχο κλπ; Ασφαλώς και όχι, στην παρέλαση δυο είναι και πρέπει να είναι οι στόχοι: Πρώτον Η Ιστορική μνήμη! Και δεύτερον η απόδοσις τιμών Προς τον άγνωστο στρατιώτη.

Ας το κρατήσουμε αυτό. Ο Άγνωστος Στρατιώτης είναι το παιδί του Λαού (του Εθνικού Στρατού) που έπεσε μαχόμενο στο πεδίο της μάχης.

Οι τιμές των όποιων τελετών αφορούν τον Άγνωστο στρατιώτη επομένως οι εξέδρες, οι επίσημοι, ο διαχωρισμός τους από τον λαό δεν είναι απλά περιττό δρώμενο αλλά προσβλητικό.

Στην κεντρική σκηνή ο λαός είναι και πρέπει να είναι και αυτός τιμάται για τις θυσίες του εις την Πατρίδα.σάρωση0013_1.jpg

Από το βιβλίο του Αθανάσιου Παλαιοκώστα "Βόλτα στην Πτολεμαΐδα" 1950-1970

 

Επίσης Διαβάζουμε

Στις 3 Μαρτίου 1926 προκηρύχθηκε καλλιτεχνικός διαγωνισμός στην εφημερίδα Εσπέρα «διά την υποβολήν μελέτης ανεγέρσεως τάφου Αγνώστου Στρατιώτου εις την έμπροσθεν των Παλαιών Ανακτόρων Πλατείαν, καταλλήλος προς τούτο διαρρυθμιζομένην». Στις 9 Οκτωβρίου 1926 το Υπουργείο Στρατιωτικών ενέκρινε και βράβευσε κατά πλειοψηφία την μελέτη του αρχιτέκτονα Εμμανουήλ Λαζαρίδη.

Η θέση του Μνημείου είχε υποδειχθεί από τον ίδιο τον αρχιτέκτονα στην θέση των Παλαιών Ανακτόρων (σημερινή Βουλή των Ελλήνων). 

Το μνημείο είναι μια αστική σύνθεση με αρχές γαλλικής πολεοδομικής παράδοσης και κλασικισμού, συνδυασμένες με το μοντέρνο πνεύμα της Αρ Ντεκό και με συμβολικές αναφορές στην ελληνική αρχαιότητα. 

Tomb_of_Unknown_at_Syntagma_Square.jpg

Το γλυπτό παριστάνει μια γυμνή ανδρική μορφή ενός νεκρού πολεμιστή ξαπλωμένη σε κάποια έξαρση του εδάφους. Ο νεκρός πολεμιστής στο αριστερό χέρι κρατάει κυκλική ασπίδα, στο κεφάλι φοράει αρχαίο κράνος με το πρόσωπο γυρισμένο από τα πλάγια να θυμίζει αρχαίο νόμισμα. Η απόδοση του σώματος του νεκρού από τον καλλιτέχνη δίνει την εντύπωση στο θεατή ότι ο Άγνωστος Στρατιώτης αναπαύεται ζωντανός, έτοιμος να σηκωθεί.

Αριστερά και δεξιά της παράστασης έχουν χαραχτεί φράσεις από το έργο του Θουκυδίδη: ΜΙΑ ΚΛΙΝΗ ΚΕΝΗ ΦΕΡΕΤΑΙ ΕΣΤΡΩΜΕΝΗ ΤΩΝ ΑΦΑΝΩΝ από την περιγραφή της ταφικής τελετής πριν την εκφώνηση του Επιταφίου του Περικλή (2.34) αριστερά και στα δεξιά ΑΝΔΡΩΝ ΕΠΙΦΑΝΩΝ ΠΑΣΑ ΓΗ ΤΑΦΟΣ από τον επιτάφιο (2.43). Στο μέσο του κενοταφίου χαράχτηκε με μικρότερα γράμματα η φράση: ΕΙΣ ΑΦΑΝΗ ΣΤΡΑΤΙΩΤΗ.

Κλείνοντας αγαπητοί φίλοι, εις την Πόλιν έχουμε άπειρα μάρμαρα πάσης φύσεως προτομών, μάλλον κακίστης ποιότητος στην αισθητική αυτού που θέλουν να αναδείξουν.

Δεν έχουμε εξ όσων γνωρίζω Μνημείο εις τον Άγνωστο Στρατιώτη.

Υπήρχε, στο κέντρο της Πόλεως, στο κέντρο της Πλατείας ένα υπέροχο μνημείο  με την επονομασία "Ηρώον" (μνημείο του Αγνώστου στρατιώτη ήτο.)

Δυστυχώς το γκρέμισε ο Δήμαρχος Τόττης και ήταν λάθος, ξέρετε είμαι υπερχος του σχεδίου Τόττη, έχω τοποθετηθεί επανειλημμένως για αυτό, όμως το Μνημείο δεν έπρεπε να το χαλάσει.

Να το επαναφέρουμε και να διασκορπίσουμε όλα τα αγάλματα και τις προτομές σε διάφορα σημεία της πόλεως μας, πρώτο από όλα το άγαλμα του Πτολεμαίου. Νομίζω η θέση που του αρμόζει είναι στην είσοδο της Πόλεως μέσα στο αύλειο χώρο του Δημαρχείου και όχι παραπεταμένο εκεί που είναι σήμερα.

Αυτό που τιμάμε στις Τελετές Μνήμης είναι ο Άγνωστος Στρατιώτης.

ΑΣΛΑΜ_ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ-Κατάθεση_στεφάνου_στο_μνημείο_της_κεντρικής_πλατείας_Πτολεμαΐδας_το_1968.jpg

Και η φωτογραφία απο το παλιό ηρώο στην κεντρική πλατεία της Πόλης μας. Ο συγχωρεμένος πρόσφατα ουρολόγος 

Δημήτριος Άσλαμ, υιός της δασκάλας Ευδοξίας Αποστολίδου.
Οφείλω να Ευχαριστήσω Θερμά τον κύριο Κωτίδη Νικόλαο για το φωτογραφικό υλικό.

Διοικητήριο Πτολεμαΐδος 1935-1948. Ιστορία - Πολιτισμός

Διοικητήριο Πτολεμαΐδος 1935-1948. Ιστορία - Πολιτισμός

Είναι από το αρχείο του κυρίου Καζαντζή!

Είναι αχάριστη η Πόλις, διότι έχει κάνει τεράστιο έργο ο κύριος Καζαντζής, πολύ μεγαλύτερο από του παρακμιακούς Δημάρχους της Πόλεως, διασώζοντας μέρος της ιστορίας μας.

Πρέπει η Πτολεμαΐς να τον χρίσει Ιππότη ή να του παραδώσει το κλειδί της Πόλεως και ακριβολογώ.

Οι φωτογραφίες αυτές θα κατέληγαν σε κανέναν υπόνομο.

Τον ευχαριστούμε για αυτό. Δεν μπορώ να κάνω κάτι άλλο, απλά και μόνον να φωνάζω στους ακαμάτηδες.

Επί του θέματος, θα δώσω τον Ιστορικό ορίζοντα της φωτογραφίας, που λείπει.

Όλοι να βάλουμε ένα πετραδάκι και να συμπληρώσουμε την ιστορία που μας λείπει.

Το κτίριο αυτό είναι περίλαμπρο!.

Είναι της ιδίας Αρχιτεκτονικής με το Πέτρινο Σχολείο, αλλά με ένα εκλεκτικισμό δομημένο που δεν τον έχει το πρώτο.

Μιλάμε για Γερμανικό Νεοκλασικισμό.

Ρεύμα Αρχιτεκτονικό, κτισίματος Δημοσίων κτιρίων που εφαρμόστηκε προς το τέλος της δεκαετίας του 1920. Τα Δημόσια κτίρια ήταν επί το πλείστον τα Σχολεία και τα Διοικητήρια.

Η φωτογραφία έχει παρεμβάσεις με χρωματισμό επάνω της, πράγμα που το θεωρώ άθλιο και απαράδεκτο.

Η φωτογραφία αναληθώς αναγράφει ημερομηνία 1929, ενδεχομένως εκεί γύρω να έγιναν τα εγκαίνια και να μπήκε ο θεμέλιος λίθος.

Σίγουρα είμαστε μια 5ετία μπροστά.

Περί το 1935.

Το κτίριο εξ όσων γνωρίζω εβλήθη με όλμο περί το 1948 , σίγουρα κάποιος θα γνωρίζει κάτι περισσότερο.

Είμαστε στην περίοδο με τον εμφύλιο. 1Φώτο_Νο_2_Το_Διοικητήριο_Καϊλαρίων_το._1929._Δημοσιεύτηκε_18-12-2013_1.jpg

Εγκαταλείπεται λοιπόν και ίσως μιλάμε για το ωραιότερο κτίριο του Νομού Κοζάνης.

Το 1973 ή 74 παιδιά είμασταν και μπαινοβγαίναμε εντός του, το μέγεθος και το μυστήριο που το κάλυπταν μας έκανε να αισθανόμαστε δέος.

Η δίοδος προς τον άνω οροφή γινόταν με ξύλινη σκάλα που την περίοδο εκείνη ήτο ερείπιο.

Επίσης βλέπουμε και μπαλκόνι, χαρακτηριστικό της τεχνοτροπίας που κυριαρχούσε την περίοδο εκείνη και είσοδο συμμετρικά τοποθετημένη στο κέντρο του κτιρίου.

Αφέθηκε στην τύχη του ενώ έπρεπε να διασωθεί με κάθε κόστος.

Αυτά περί του κτιρίου.

Πηγαίνουμε και πάλι στην φωτογραφία.

Είμαστε σε  πλάνο περί το 1947.

Λίγο πριν βληθεί δηλαδή.

Ο δρόμος, ο χωματόδρομος είναι η 25η Μαρτίου. Εκπληκτικό!

Παρατηρούμε επίσης μια κολώνα με καλώδια ρεύματος που εικάζω ηλεκτροδοτούσαν το κτίριο, σε υποτυπώδη μορφή δηλαδή για φως.

 

 

Διαβάζουμε από την ανάρτηση του κυρίου Καζαντζή, η οποία συνόδευε την φωτογραφία!

Το Διοικητήριο των Καϊλαρίων (Πτολεμαϊδας) το 1930.

  Το Διοικητήριο των Καϊλαρίων θεωρείτο ένα από ποιο σύγχρο¬να κτίρια της εποχής του και φιλοξενούσε όλες τις Δημόσιες υπηρεσίες της και το τηλεγραφείο (ΟΤΕ)και ταχυδρομείο( ΕΛΤΑ), πριν τον διαχωρισμό τους.
Χρησιμοποιήθηκε κατά διαστήματα και από την χωροφυλακή (Αστυνομία) και το Στρατό, για να παραχωρηθεί τελικά στο Στρατό, μαζί με την τεράστια έκταση του στρατοπέδου, που πρόσφατα παραχωρήθηκε στο Δήμο μας, για τις  ανάγκες της Μεραρχίας που "επρόκειτο" να ε¬γκατασταθεί, πάλε ποτέ, στην Πτολεμαϊδα, όπως και ...τόσα άλλα...
Το έτος 1985, αφού η εγκατάσταση της Μεραρχίας έμεινε όνειρο απατηλό, αγοράστηκε, ως έχει σήμερα, από το Δήμο μας (επί Δημαρχίας Ανέστη Σπανίδη) με το ποσό των 35.000.000 δραχμών, όπου και εγκαταστάθηκε η Δημοτική μας αρχή.
Όπως βλέπετε, φίλες και φίλοι συμπολίτες, τα ΚΑΪΛΆΡΙΑ  των 6500 κατοίκων το 1930  διέθεταν ένα περικαλλές Δημόσιο Διοικητήριο για τη στέγαση .. όλων των δημόσιων υπηρεσιών της εποχής του,  ενώ το σημερινό , ΡΟΥΡ των  ΒΑΛΚΑΝΙΩΝ και των 50.000 κατοίκων  ψάχνεται για να βρει που στεγάζεται η ΑΛΦΑ ή ΒΗΤΑ υπηρεσία για την εξυπηρέτηση του!!

http://tzokazan.blogspot.com/2013/12/45-18-2013.html

 

Εορδαία: Ογδόντα χρόνια από το Ολοκαύτωμα του Μεσοβούνου

Εορδαία: Ογδόντα χρόνια από το Ολοκαύτωμα του Μεσοβούνου

Εορδαία: Ογδόντα χρόνια από το Ολοκαύτωμα του Μεσοβούνου

 Ογδόντα χρόνια συμπληρώνονται φέτος από το Ολοκαύτωμα του Μεσοβούνου και ο Δήμας Εορδαίας με την ομώνυμη Κοινότητα τελούν την Κυριακή 24 Οκτωβρίου το ετήσιο μνημόσυνο των 279 θυμάτων, που την περίοδο 1941- 1944, εκτέλεσαν τα γερμανικά στρατεύματα κατοχής.
 pt1010207.jpg
Στις 9:30 το πρωί στον Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου Μεσοβούνου θα τελεστεί Θεία Λειτουργία χοροστατούντος του Μητροπολίτη Φλωρίνης- Πρεσπών και Εορδαίας κ. κ Θεόκλητου, και θα ακολουθήσουν, στις 11:00 η Επιμνημόσυνη δέηση στο Μνημείο πεσόντων, ομιλία για το χρονικό της ημέρας από τον Πρόεδρο της Κοινότητας Παύλο Παραστατίδη, κατάθεση στεφάνων.
 mnimosino-mesovounoweb.jpg
Την Παρασκευή 22 Οκτωβρίου, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων μνήμης, ο Πολιτιστικός Σύλλογος του χωριού θα επαναλάβει την θεατρική παράσταση «Δεν λησμονώ πατρίδα μου» ενώ, το Σάββατο 23 Οκτωβρίου, στις 19:00 στο Πνευματικό Κέντρο Πτολεμαΐδας, θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ, ιστορική διαδρομή στο πέρασμα του χρόνου 1765-1998 με τίτλο « Κρέμσα- Μεσόβουνο». Δημιουργός και των δύο έργων ο Π. Παραστατίδης.
ΧΑΝΙΑ_09_012.JPG
 

Πτολεμαΐς, λήψις με Drones -  Αρχιτεκτονική της Πόλεως - ιστορία - Πολιτισμός

Πτολεμαΐς, λήψις με Drones - Αρχιτεκτονική της Πόλεως - ιστορία - Πολιτισμός

Ένα πολύ ενδιαφέρον βίντεο! Είναι ίσως το πρώτο που αποτυπώνει τόσο μεγάλο κομμάτι της Πόλεως και με ιδιαίτερη σαφήνεια και καθαρότητα.

Έχουμε λοιπόν την κάτοψη της πόλεως.

Ξεκινά ένα Drone και περνά μέσα από την αψιδωτή καμάρα της θύρας της Αγίας Τριάδος.

Το drone  στρίβει επί της 25η Μάρτιου και προχωρά προς το Καινούργιο (για εμάς τους παλαιότερους) Πάρκο επί της Λεωφόρου 25ης Μαρτίου και δεξιά διακρίνονται οι κολόνες που έκοψε ο κύριος Φραγκουλίδης και που ήθελε να τις μετατρέψει σε Ρωμαϊκό Υδραγωγείο ο κύριος Τόττης.

Διακρίνουμε μια απόλυτη Γεωμετρία! Πόλις σχεδιαζόμενη με χάρακα, χωρίς παρεκκλίσεις, χωρίς εκπτώσεις, το drone προχωρά και διακρίνουμε την 25η Μαρτίου με την προέκταση  της την Νοσοκομείου, να διασταυρώνεται χιαστί με την Βασιλέως Κωνσταντίνου και την Παυλίδη Αδαμοπούλου.

 Εν συνεχεία προχωρά επί της Βασιλέως Κωνσταντίνου και με μια διακοπή βρίσκεται άνωθεν της θύρα του Άγιου Ιωάννη, ίπταται βέβαια.Στιγμιότυπο_οθόνης_2021-10-13_010559.jpg

Είναι μάταιο να συνεχίσω την περιγραφή! Να το δείτε είναι υπέροχο.

Ένα σχόλιο που δεν θα το βρείτε σε άλλο μέσο:

Ζούμε αγαπητοί φίλοι σε μια υπέροχη πόλη.

Είναι όμορφη!. Είναι μοντέρνα.

Έχω το σχέδιο Πόλεως του 1930, μου το έδωσε ο αείμνηστος φίλος μου ο Γεώργιος Αράπης.

Η Πόλις είναι πρωτοποριακή, με ρυμοτομία, με κομμένες τις γωνίες στα μεγάλα σταυροδρόμια, αυτό ήταν ένα κίνημα πρωτοποριακό πολύ προχωρημένο για την εποχή του (1930).

Το κόψιμο των γωνιών έδιδε ορατότητα στους κινούμενους, εποχούμενους και πεζούς.

Πέραν τούτου έδιδε και μια απαράμιλλη αισθητική και μια αίσθηση ευρυχωρίας.

Αναζήτησα το πρώτο σχέδιο Πόλεως, το σχέδιο Παπά του 1930 που έχω αποτύπωνε αυτό που έβλεπε εκείνη την στιγμή, το πρώτο σχέδιο Πόλεως είναι στην 10ετία του 1920 με την εγκατάσταση των Παππούδων μας.

Έκανα μια απόπειρα να το αναζητήσω, κάτι στράβωσε, θα επιχειρήσω και πάλι να το ζητήσω από την κυρία Φωτεινή Αγγελίδου. Ελπίζω να υπάρχει και να έχει την καλοσύνη να μου το δώσει.

Δε υπάρχει άλλη Πόλη με τέτοια ευρυχωρία, μοντέρνο σχεδιασμό, σωστή ρυμοτομία, όσο και να προσπάθησαν οι Δήμαρχοι που βασιλεύσαν δεν μπόρεσαν να την χαλάσουν.

Ψυχή λείπει αγαπητοί φίλοι, και άνθρωποι που να πονούν τον τόπο τους.

Επιμύθιον.

Κατά την γνώμη μου και διαβάζοντας τον χάρτη!

Στον σχεδιασμό, η μύτη, η βελόνα του διαβήτη μπήκε στον Ανθόκηπο!!!  Έτσι ονομάστηκε στο σχέδιο ο χώρος που φέρει τον  βλακώδη τίτλο Παλαιό πάρκο.

Ο Δημιουργός διέγραψε έναν κύκλο, αυτό το εύρος που κάλυψε είναι η Πτολεμαΐς.

Ο κεντρικότερος δρόμος είναι η Βασιλίσσης Σοφίας.

Και ακόμη ! είχαμε mall το 1930.

Ήταν η Παλαιή λαϊκή αγορά που κατέστρεψε ένας νυν Δήμαρχος Τότε μαζί με τον Μεθεπόμενο.

Η έλλειψις Παιδείας των Δημάρχων αυτά τα αποτελέσματα έχει.


Ο Ναός του Αγίου Στεφάνου - Το Τζαμί και ο Μιναρές - Πτολεμαΐς μια σκοτεινή εποχή

Ο Ναός του Αγίου Στεφάνου - Το Τζαμί και ο Μιναρές - Πτολεμαΐς μια σκοτεινή εποχή

Βαδίζουμε στο σκοτάδι  αγαπητοί  φίλοι.

Δεν υπάρχει λύχνος ουδείς στον ουρανό, μια αδιαφορία βασιλεύει εις την Πόλιν, για το απόμακρο παρελθόν.

Κάθε Πόλη έχει την ιστορία της, το βιβλίο της  ή τα βιβλία της, στην Εορδαία δεν υπάρχει τίποτα παρά μόνον οι θλιβεροί Δήμαρχοι που πέρασαν.

Πριν λίγο καιρό ξεκίνησα ένα αφιέρωμα για το Λουτρό (χαμάμ) που υπήρχε μέχρι αρχές του 1960, επί της οδού Μητροπολίτου Ιωακείμ και Ιμέρας.

Ο Εβλιγιά Τσελεμπή (τουρκ. Evliya Çelebiαραβ. اوليا چلبي, Μ25 Μαρτίου 1611 - περίπου 1682 [11]) ήταν Τούρκος χρονογράφος και περιηγητής. Κατά την περιήγηση του πριν 400 χρόνια ανέφερε την ύπαρξη κάποιου Λουτρού.

Εάν μιλάμε για το ίδιο, τότε γκρεμίσαμε μια ιστορία ίσως μισής χιλιετηρίδας, γκρεμίσαμε έναν Αρχαιολογικό χώρο ή στην καλύτερη περίπτωση τον αφήσαμε να γκρεμιστεί.

Άγιος Στέφανος!

Ναός Αγίου Στεφάνου. 1953  ξεκινά να Φτιάχνεται η νέα Εκκλησία, θεμελιώνεται και αποπερατώνεται  μετά σχεδόν 10 χρόνια.

Έως τότε, από την έλευση των Παππούδων μας λειτουργεί ο Ναός εντός του Τζαμιού.

Αναζήτησα φωτογραφίες δεν υπάρχουν πουθενά.

Μήπως υπάρχουν; Εάν υπάρχουν είναι καταχωνιασμένες σε σεντούκια που αν δεν ενδιαφερθεί ο Δήμαρχος να τις συλλέξει θα χαθούν.

Σπαράγματα σκαλίζω εδώ και πολύ καιρό, προσπαθώντας να βρω μια άκρη, την βρήκα σε μια πολύ αξιόλογη σελίδα στο FB η οποία ονομάζεται " Kayalar (Selanik) - Ptolemaida – Πτολεμαΐδα"  https://www.facebook.com/groups/809927146019854  δυστυχώς ο διαχειριστής την έχει κλειστή οπότε πρέπει να κάνετε αίτημα φιλίας.

Στιγμιότυπο_οθόνης_2021-09-30_225730.jpg

53278989_2349923715059734_2354797132352847872_n.jpg

Αγαπητοί φίλοι ο Μιναρές της σημερινής περιοχής του Αγίου Στεφάνου!!!!

Εδώ πρέπει να έχει γίνει η λήψις από το σημερινό πάρκο - Πλατεία Χρηστίδη, στην οποία γινόταν η Λαϊκή αγορά. Το κεντρικό θέμα είναι τα κανάτια, στο βάθος πεδίου ο Μιναρές και επίσης παρατηρούμε ενδιάμεσα κάποιες τούμπες. Ενδεχομένως με πολλές επιφυλάξεις να είναι καμίνια που ψήνονταν πάσης φύσεως κεραμικά (την άποψη κατέθεσε ο Νικόλαος Κωτίδης).

Δεύτερη Φωτογραφία

δφφσρηγρτηγρττηγρεηγρττγρ.jpg

Εδώ έκανα ερώτημα!!!

Στιγμιότυπο_οθόνης_2021-09-30_230619.jpg

Ακριβώς στο βάθος είναι το τζαμί, στην περιοχή της σημερινής Εκκλησίας του Αγίου Στεφάνου, το πηγάδι σύμφωνα με μαρτυρίες βρίσκεται εκεί που είναι ο σημερινός Ιερός Ναός Μεταμορφώσεως του Σωτήρος.

Αυτή είναι η  απεικόνιση και του Τζαμιού που στεγαζόταν ο Ναός του Αγίου Στεφάνου που με την αποπεράτωση του Νέου Ναού γκρεμίστηκε.

Αυτό που βλέπουμε είναι ένα ορθογώνιο κτίριο, μάλλον με κεραμοσκεπή, εάν εικάσουμε ότι ο τοίχος του κτιρίου ανέρχεται σε ύψος περί τα 4 μέτρα και 1,5 μέτρο επιπρόσθετα η σκεπή, τότε το Μιναρές δίπλα του είναι περί τα 12-13 ή 14  μέτρα ύψος.

Ο Μιναρές είναι "προσκολλούμενος" με το Τζαμί και φυσικά θα γκρεμίστηκε με την ανταλλαγή του πληθυσμού.

Ο φίλος μου ο Καραπίντσιος Βασίλειος γνωστός από τον Σύλλογο Καρκινοπαθών, μου είπε πως στο χωριό του δέσανε με σκοινιά τον Μιναρέ και με αρκετά βόδια τον τράβηξαν να πέσει.

Κάπως έτσι έγινε και εδώ.

Διαβάζουμε απόσπασμα απο δημοσίευση μάλλον στο Ptolemeos.gr του συγκροτήματος του κυρίου Πουγαρίδη, αλλού το βρήκα, αλλά είμαι σίγουρος από εκεί έγινε η αντιγραφή.

Επιμέλεια: Θεόδωρος Κ. Πασσαλίδης

Αμέσως μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή ως γνωστόν ένας μεγάλος αριθμός προσφύγων από τη Μικρά Ασία, την Ανατολική Θράκη και τον Πόντο εγκαταστάθηκε στην πόλη της Πτολεμαΐδας και στον ευρύτερο χώρο της Εορδαίας. Τα μέχρι τότε τούρκικα Καϊλάρια δεν διέθεταν κάποιον ορθόδοξο ναό επομένως τις λατρευτικές λειτουργίες των ορθοδόξων κάλυπταν τα οθωμανικά τζαμιά τα οποία υπήρχαν στην πόλη και μετατράπηκαν πρόχειρα σε ναούς. Ένα τέτοιο τζαμί υπήρχε στη θέση όπου σήμερα βρίσκεται ο ναός του αγίου Στεφάνου. Το κτίριο εκείνο διατηρήθηκε μέχρι το 1953 οπότε κατεδαφίστηκε και στη θέση του χτίστηκε νέος ναός. Από εκείνο το ναό (πρώην τζαμί) δεν μπόρεσα να εντοπίσω φωτογραφικό υλικό για το μεταγενέστερο όμως κτίριο υπάρχει μεγάλο υλικό στο βιβλίο του Αρχιμανδρίτη Νικηφόρου Μανάδη με τίτλο “Ογδοντάχρονα και εικοσάχρονα Ι.Ν. Αγίου Στεφάνου και Οσίας Επιβατηνής Πτολεμαΐδας”, Πτολεμαΐδα, 2004.

Τα εγκαίνια του δεύτερου ναού πραγματοποιήθηκαν στις 5 Μαΐου του 1962 από τον Μητροπολίτη Βασίλειο. Στις 21 Αυγούστου του 1984 πάρθηκε απόφαση κατεδάφισης και αυτού του κτιρίου προκειμένου να κτιστεί στη θέση του μεγαλύτερος ναός που θα κάλυπτε τις ανάγκες του ολοένα αυξανόμενου πληθυσμού της πόλης. 

Φώτο_Νο_1._Από_τα_εγκαίνια_θεμελίωσης_του_νέου_Ιερού_Ναού_Αγίου_Στεφάνου_το_1953._Δημοσιεύτηκε_09-11-2011.jpg

Η φωτογραφία ειναι από το Αρχείο του κυρίου Καζαντζή, που κάποια στιγμή, κάποια Δημοτική αρχή πρέπει να του δώσει το κλειδί της Πόλεως, ή τιμής ένεκεν ένα στεφάνι ελιάς! Κάτι πρέπει να του δώσει τέλος πάντων, καλύπτει το φωτογραφικό κενό της Ιστορίας της  Πόλεως  εξ ονόματος των Δημοτικών Αρχών που πετούν αετό.

http://tzokazan.blogspot.com/2012/12/23-6-2007.html

Προσέξτε αγαπητοί φίλοι την φωτογραφία στο Βάθος, είναι ανερμήνευτη! 1953, γίνεται η θεμελίωσις του Νέου Ναού και πίσω από το πλήθος βρίσκεται ο Ναός του Αγίου Στεφάνου, ο στεγαζόμενος στο Τζαμί που βρήκαν οι Παπούδες μας.

 

Η συγγραφή αυτών των πραγμάτων απαιτεί πολύ κόπο και πολύ χρόνο.

Ο επί ματαίω γηράσας

Πολιτίδης χρήστος.


Β’ Μέρος - Πτολεμαΐς – Λουτρά – Ιστορία και Πολιτισμός – Μια σκοτεινή εποχή

Β’ Μέρος - Πτολεμαΐς – Λουτρά – Ιστορία και Πολιτισμός – Μια σκοτεινή εποχή

Το χαμάμ υπήρχε! Δεν πρόκειται για αποκυήματα φαντασιώσεων.

Επιστρέφουμε στην Πόλη με τους θλιβερούς Δημάρχους- εξαιρέσεις υπάρχουν, ασφαλώς.

Η Εορδαία ήτο καζάς, υποδιαίρεσις Διοικητική.

Καθόλου αμελητέα εις Δημογραφικό μέγεθος.

Διαβάζουμε

ΤΑ ΤΟΥΡΚΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΩΝ ΚΑΪΛΑΡΙΩΝ (ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ)ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 1913-1914

Τα Καϊλάρια1, η σημερινή Πτολεμαΐδα2, που γεωγραφικά ανήκει στη Δυτική Μακεδονία, επί τουρκοκρατίας ήταν η πρωτεύουσα του ομωνύμου καζά

και υπαγόταν στο σαντζάκι των Σερβίων3. Ο μουσουλμανικός πληθυσμός

που υπερείχε αριθμητικά εγκαταστάθηκε στα Καϊλάρια επί σουλτάνου Μουράτ Α' (1362-1389) ή Βαγιαζίτ Α' (1389-1403) κατά τα τέλη του Μου αιώνος4. Ο Τούρκος περιηγητής και συγγραφέας του Που αιώνος Εβλιγιά Τσελεμπή στο έργο του Seyahatnâme (Ταξιδιωτικό) μας περιγράφει τα Καϊλάρια

ως εξής: Είναι, ενα χωριό μουσουλμανικό μέ διακόσια σπίτια, τζαμί, χάνι5 6,

λουτρό καί μερικά καταστήματα. Ό καδής? τον Τζονμά-Παζαρί μένει στό χωριό αυτό. Μας δίδει ακόμη πληροφορίες για τα γύρω χωριά Κουγκάλ Ομπασί, Σαλίποβα, Χασάν-Κιοϊ, και Ποκρεβενίκ. Αυτά είναι χωριά καθαρών Ελλήνων (Ρωμιών) άπιστων7. Στις αρχές του 20ού αιώνα ο μουσουλμανικός

πληθυσμός του καζά ανερχόταν σε 23.575 άτομα, ενώ ο ελληνικός σε 7.1908.

Ο D. Brancoff αναφέρει ότι την ίδια περίοδο ζούσαν Βούλγαροι σχισματικοί9

σε μερικά χωριά του δυτικού κυρίως τμήματος του καζά10. Σύμφωνα με τηλεγράφημα του υποδιοικητή Καϊλαρίων προς τη Γενική Διοίκηση Θεσσαλονίκης, με ημερομηνία 1 Φεβρουάριου 1923, στην περιφέρεια Καϊλαρίων ζούσαν

29.121 Τούρκοι, 6.270 Έλληνες, 4.800 Βουλγαροσλαβόφωνοι και 450 Ρουμανίζοντες11. Οι Τούρκοι κάτοικοι της περιοχής ασχολούνταν κυρίως με την

κτηνοτροφία και τη γεωργία.

Κάπως έτσι ήταν και μέχρι πρότινος Πληθυσμιακά η Εορδαία, περί τις 50.000 σε πληθυσμό, βέβαια πριν εμφανιστεί ο χαλασοχώρης κύριος Μητσοτάκης και καταρρεύσει Δημογραφικά ολόκληρη η Περιοχή.

Η Εορδαία τότε ήτο Αγροτική περιοχή, χωρίς κάποια μεγάλα έργα που θα ήταν ορόσημο τοπικό.

Αυτά τα μικρού η μεσαίου μεγέθους καταγράφουμε.

Επί της Μητροπολίτου Ιωακείμ και Ίμερας υπήρχε ένα κτίριο, ιστορικό με Αρχαιολογική ενδεχομένως σημασία. Ίσως να μιλάμε για το ίδιο κτίριο που αναφέρει ο Εβλιγιά Τσελεμπή (τουρκ. Evliya Çelebi, αραβ. اوليا چلبي, Μ25 Μαρτίου 1611 - περίπου 1682 [11]) ήταν Τούρκος χρονογράφος και περιηγητής. https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE%B2%CE%BB%CE%B9%CE%B3%CE%B9%CE%AC_%CE%A4%CF%83%CE%B5%CE%BB%CE%B5%CE%BC%CF%80%CE%AE

Το μέγεθος του στο χρόνο, παραμένει αδιευκρίνιστο, εικάζουμε μέχρι να εμφανιστούν περισσότερα στοιχεία. Η αναφορά του για ένα λουτρό είναι μια ενδειξη. Είναι αυτό όμως;

Έχω κάνει έρευνα ενδελεχή και ατελείωτη.

Ανασυνθέτω το παρελθόν μέσω θραυσμάτων , μου λείπουν κομμάτια μεγάλα.

Προχωρώ όμως.

Συνομίλησα με 30 και πλέον άτομα. Προσπαθώντας να αντλήσω πληροφορίες.

Είναι σίγουρο κάτι θα προσθέσω για τον επόμενο που θα ασχοληθεί.

Ξεπερνώ τις αφελείς απόψεις, πάντα βάζω σε κάθε συλλογισμό ένα ερώτημα, επί του θέματος όμως.

Υπάρχει μια φωτογραφία του 1908 όπου δημοσιεύτηκε στο ημερολόγιο των Θρακιωτών της Πόλεως.

Έχει αμφισβητηθεί, με διαφόρους τρόπους, από πολλούς Συμπολίτες μας.

Έχει επικυρωθεί όμως και από πολλούς.

Ας θεωρήσουμε ότι απεικονίζει τα λουτρά της Πτολεμαΐδας και δεν είναι από κάπου άλλου.

Τα δεδομένα: Δυο τρούλοι, η πρόσοψη δεν αμφισβητείται ήταν επί της Μητροπολίτου Ιωακείμ, το μέγεθος υπερέβαινε κατάτι τα 100 τμ.

Τα λουτρά (ενεργοποίησα και την μητέρα μου 90 ετών) δεν ήταν στην γωνία του δρόμου αλλά λιγακι πιο πίσω. Η συνέχεια τους ήταν η γωνία, η οποία ήταν αλάνα, τώρα είναι παιδική χαρά.

Η είσοδος ήτο επί της Μητροπολίτου Ιωακείμ.

Άλλο δεδομένο! τα θυμούνται οι:  O κύριος Κωτίδης, o οποίος είναι πανταχού παρών στην Πόλη με εξαιρετική μνήμη και ο κύριος Σπύρος Κωνσταντινίδης, επίσης και αυτός το ίδιο.

Και οι δύο σε μικρή ηλικία έπαιζαν στα χαλάσματα, 1962-63 ή 64 κάπου εκεί.

Άρα η κατάρευσις του κτιρίου έγινε προγενέστερα.

Ίσως κάπου στην μέση της δεκαετίας του 1950.

Επίσης είναι αμφίβολο εάν άνοιξαν μετά την κατοχή της Ελλάδος. Το πιο πιθανό ήτο να λειτουργούσαν τελευταία φορά στον Μεσοπόλεμο.

Οι τρούλοι βαριοί και ασυντήρητοι και φυσικά εάν διείσδυσαν νερά άρχισε η φθορά του οικοδομήματος, όλα έγιναν γρήγορα.

Παρατηρήσεις

Η κεντρική πόρτα εισόδου είναι στενή, ο λόγος είναι να εμποδίζονται οι θερμοδιαφυγές.

Το πάχος των τοίχων το διακρίνουμε στην φωτογραφία, πολύ μεγάλο, (εάν είναι αυτή, αν δεν είναι πάλι κάπως έτσι θα ήταν).

Πετρόχτιστη κατασκευή, έτσι ήταν και όλα τα αρχοντικά, αν συνυπολογίσουμε και το βάρος των θόλων τότε το πλάτος της τοιχοποιίας γίνεται ακόμη μεγαλύτερο.

Πάνω στον θόλο υπάρχουν μικροί στρόγγυλοι κρύσταλοι, σαν να βύθισε πάνω στον τρούλο κάποιος πολλά μπουκάλια.

Τι εξυπηρετούσαν; Μα ασφαλώς την είσοδο του ήλιου καθόλη την διάρκεια της ημέρας εντός, χωρίς να υπάρχει ενόχληση για τους λουόμενους.

Αυτό το στοιχείο υπάρχει σε όλα τα χαμάμ της Ελλάδος.

Υπάρχει μια παρανόησις, ότι τα χαμάμ ήταν χώροι παρακμής.

Την παρακμή αντικρίζουμε μεταγενέστερα όταν εκδυτικοποιήθηκε η κοινωνία μας, βίαια και αφέθηκαν να γίνουν συντρίμμια.

Τα χαμάμ ήταν οι σύγχρονοι κινηματόγραφοι της εποχής. Χώροι μαγικοί.

Αρχαία Ελλάδα-Ρώμη-Κωνσταντινούπολη και φυσικά οι Τούρκοι.

Δεν ήταν στον Πολιτισμό των Οθωμανών, στην γενικότερη κουλτούρα και συμπεριφορά.

Υποκλάπηκαν όπως μυριάδες αλλά στοιχεία πολιτισμού από το Βυζάντιο.

Ήταν Χώροι εξαγνισμού του του κορμιού και της ψυχής

Χώροι ανατάσεως.

Υπέροχα διακοσμημένοι, πολλές φορές με εικονογραφίες τολμηρές.

Ήταν ανδρών και γυναικών ξεχωριστά, συνήθως όμως μόνον αντρών.

Ένα χαμάμ ήτο μια μικρή βιομηχανία (θα το αναλύσω στο τρίτο μέρος), ένας χώρος υπηρεσιών που έφερνε πολύ χρήμα. Κάτι σαν ένα μεγάλο μέσο παραγωγής της εποχής εκείνης.

Και βεβαία όποιος ήταν ιδιοκτήτης ανήκε στην εύπορη τάξη της εποχής.

Το εν λόγο χαμάμ της φωτογραφίας έχει αμφισβητεί πολλάκις .

Πρώτον για την επεξεργασία στο φώτοσοπ, αγαπητοί φίλοι χειρίζομαι 15 χρόνια το φώτοσοπ και νομίζω είμαστε λίγοι που το γνωρίζουμε τόσο καλά στην Εορδαία, η αλλοίωση του ουρανού δεν λέει απολύτως τίποτε.

Το κτίριο είναι ευκρινέστατο και αυτή είναι η ουσία.

Κάποιος φίλος στο fB το αμφισβήτησε λέγοντα ότι η έδραση των τρούλων δεν ήταν σε πολυγωνική μορφή όπως στην φωτογραφία.

Απαντώ, η φωτογραφία του 1908 σε σχέση με το 55 αφορά ένα εύρος χρόνου μισού Αιώνα! Όλα αλλάζουν.

Επίσης σκάλισα ατέλειωτες νύχτες το δίκτυο δεν μπόρεσα πουθενά να βρω αυτή την φωτογραφία.

Επειδή υπάρχει όμως η αμφισβήτηση την δέχομαι και βαδίζω τους συλλογισμούς μου πάνω της.

Θεωρούμε λοιπόν ότι κάπως έτσι είναι και επίσης η Δημόσια διαβούλευση ίσως ευασθητοποιήσει κάποιον και εμφανίσει κάποια φωτογραφία.

1963-64 λίγο επάνω λίγο κάτω, ο κ. Κωτίδης Νικόλαος είναι παιδί και παίζει στα χαλάσματα με τους φίλους του. Είναι ακριβώς μπροστά στο πατρικό του αυτή η κατασκευή.

Σπυρίδων Κωνσταντινίδης, το πατρικό του είναι στον Άγιο Στέφανο και αυτός παίζει με τους φίλους του στα χαλάσματα.

Επίσης, το πιο πιθανό είναι να κατέρευσε ο τρούλος από το βάρος  του οικοδομήματος.

Μετά κουταλιάστηκε από κάποια φαγάνα και χάθηκε μια ιστορία που κανείς δεν γνωρίζει πόσο πίσω βάδισε στον χρόνο.

Αν υπήρχε σήμερα, θα ήταν η ατραξιόν της περιοχής μας, ίσως και Αρχαιολογικός χώρος μεγάλης επισκεψιμότητος που θα έβαζε χρήματα στα ταμεία  πολλών επαγγελμάτων (ξενοδόχων, ταβερνιάρηδων, καφετζήδων κλπ

Δυστυχώς η Πόλις ήτο ζαλισμένη από την ένδεια και από του Δημάρχους της. Υπήρξαν και λαμπρές εξαιρέσεις Δημάρχων σ' αυτό θα επανέλθω κάποια στιγμή.

Μέσα στις μνήμες του κυρίου Κωνσταντινίδη, υπάρχουν και κάτι κολονάκια μέσα στα χαλάσματα μάλλον αρκετά σε αριθμό. Τι εξυπηρετούσαν;

Τέλος του δευτέρου μέρους.

Υπόσχομαι και τρίτο με περισσότερα στοιχεία!


Kayalar (Selanik) - Ptolemaida - Πτολεμαΐδα

Kayalar (Selanik) - Ptolemaida - Πτολεμαΐδα

Υπάρχει μια σελίδα στο fb που αφορά το σκοτεινό παρελθόν της Πτολεμαΐδος, η οποία κάνει προσπάθειες να το ανασυνθέσει.

Είναι πολύ ενδιαφέρουσα για όποιους ασχολούνται με την Ιστορία της Πόλεως (Kayalar (Selanik) - Ptolemaida - Πτολεμαΐδος). Από ότι φαίνεται θα επανέλθω πολλές φορές εδώ!

Την σελίδα μου την γνωστοποίησε ο Κωτίδης Νικόλαος. Είναι κλειστός χώρος πρέπει να κάνετε αίτημα φιλίας.

Τράβηξα ένα ποίημα από αυτήν, το οποίο είναι τουλάχιστον 100 - 130 Ετών, όσοι με γνωρίζουν ξέρουν την εμμονή μου με τον Ποιητικό Λόγο.

Είναι στην Τουρκική  γλώσσα και μεταφρασμένο στην Ελληνική. Η ποίησις δεν μεταφράζεται, οι απόπειρες συνιστούν την Δεύτερη Γραφή (κατά τον Ελύτη).  Φαντάζομαι έχει ελλείψεις η μετάφραση. θέλω να καταγράψω ότι είναι Λαϊκότροπη ποίηση και επίσης θα υπήρχαν και άλλες στροφές.

 

 


Κοινότης Εμπορίου 1964 – Σχολικό συσσίτιο – Ιστορία, μνήμες, Πολιτισμός!!!!

Κοινότης Εμπορίου 1964 – Σχολικό συσσίτιο – Ιστορία, μνήμες, Πολιτισμός!!!!

Την Φωτογραφία μου την έστειλε (παρενέβην ο κ. Νικόλαος Κωτίδης) κύριος Νικόλαος Μητσάλης.

Πρωταγωνιστές του καρέ είναι: Ο Διδάσκαλος Ματζαβίνος, δεν αναφέρεται το μικρό του όνομα. Επίσης ο Μάγειρας και οι μαθητές Μωραΐτης, Μπόζιας, Παπαδιάκος και φυσικά ο κ. Μητσάλης.

Η φωτογραφία είναι του 1964.

Την περίοδο εκείνη υπάρχει συσσίτιο στα σχολεία, προϊόν της Καταραμένης φτώχειας που υπήρχε.

Με βάση τα λεγόμενα του κυρίου Μητσαλη, μια ημέρα υπήρχε γάλα (σκόνη), την άλλη τσάι και την τρίτη γκούντα ολλανδικό με ψωμί και φυσικά γαλέτες.

Μαύρες εποχές, δύσκολα χρόνια και οι πόροι πενιχροί.

Επίσης τα κεφάλια είναι κουρεμένα γουλί, όλα αυτά προϊόν των υγειονομικών κανόνων της εποχής (έξαρση ψείρας) και φυσικά της ψύχωσης σε βαθμό υστερίας που υπήρχε στο στρατιωτικό Κράτος για την αγωγή των νέων.

Υ.Γ.

Σας παρακαλώ κλέψτε την φωτογραφία. Δεν την κακοποιώ βάζοντας επισήμανση τίτλου ιδιοκτησίας.

Ανήκει εις όλους τους ενδιαφερομένους. Δείτε την, διακινείστε την.


Εορδαία 1967 – Χαφιές στην οργάνωση της ΕΔΑ – Σύλληψη 42 (Συμπολιτών μας) στελεχών της Αριστεράς και εκτοπισμός τους στην εξορία

Εορδαία 1967 – Χαφιές στην οργάνωση της ΕΔΑ – Σύλληψη 42 (Συμπολιτών μας) στελεχών της Αριστεράς και εκτοπισμός τους στην εξορία

Είναι μια ιστορία που όλοι την έχουμε ακούσει στην περιοχή μας.

Από μικρό παιδί θυμάμαι να συζητιέται. Με ψιθύρους, σε παρέες, σε καφενεία, ποτέ όμως Δημόσια. Η πραγματικότης εμπλεκόταν με μυθεύματα χωρίς να βγαίνει άκρη.

Εξ όσων γνωρίζω δεν υπάρχει κάποιο γραπτό κείμενο, ντοκουμέντο ηχητικό ή τηλεοπτικό που να δίδει κάποια μαρτυρία.

Αυτά που αφηγούμαι είναι η Ιστορία της Πόλεως μαζί με την ιστορία του Αριστερού κινήματος και οφείλουμε να την διασώσουμε.

Πήρα την πρωτοβουλία λοιπόν να ανοίξω το θέμα σε μια ανοιχτή Δημόσια διαβούλευση,

Όποιος γνωρίζει κάτι θα τον παρακαλούσα να το καταθέσει, να συμπληρώσει ή να αναιρέσει τα γραφόμενα μου.

Μίλησα με πολύ κόσμο, αλλά οι κύριες πηγές είναι:

Ο κύριος Σάκης Καδόγλου, Ιστορικό στέλεχος της Αριστεράς στην περιοχή μας, με ιδιαίτερη ιστορική και πολιτική συγκρότηση.

Ο κύριος Κωτίδης Νικόλαος, αρθρογράφος και ενεργός πολίτης της Εορδαίας, με εκπληκτικές γνώσεις για την ιστορία της Περιοχής.

Ο κύριος Βαφειάδης Ανέστης (θείος μου) παλαιός εργοδηγός των βαρέων οχημάτων της ΔΕΗ, ήτο ο παλαιότερος και ίσως ικανότερος των χειριστών (ας με συγχωρέσουν οι συνάδελφοι του, ο υπερθετικός βαθμός ελπίζω να μην ενοχλεί) .

Η κυριότερη πηγή όμως είναι ο Αεικίνητος Κωνσταντινίδης Σπύρος.

Όλοι τον γνωρίζουν, πρωτοπόρος επαγγελματίας φωτογράφος άλλοτε και πρωτεργάτης του Ευρύτερου Αριστερού Κινήματος της Πόλεως.

1967 λοιπόν στην Εορδαία. Μια περίοδος με έντονη πολιτική αστάθεια.

Το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδος ήταν κυνηγημένο και επικηρυγμένο, τα στελέχη του τελούσαν υπό συνεχή διωγμό από το ακροδεξιό παρακράτος.

Ο φόβος συνεχής και έντονος για ανατροπή της ψαλιδισμένης Δημοκρατίας!

Υπάρχει μια έντονη διαπάλη ανάμεσα στο χουντοβασιλικό μπλοκ για την Νομή της εξουσίας.

Η αριστερά μέσω της έκφρασης, της Ενωμένης Δημοκρατικής Αριστεράς προσπαθεί να μαζέψει τα συντρίμμια της. Οι διωγμοί και οι εκβιασμοί είναι καθημερινοί, το παρακράτος βρίσκεται πίσω από το Νόμιμο κράτος και επί της ουσίας κάνει κουμάντο στην Χώρα.

Υπάρχει μια ψύχωση και ένα αντικομουνιστικό κλίμα διοχετευμένο από τις Μυστικές υπηρεσίες των ΗΠΑ.

Χαφιέδες υπάρχουν και διεισδύουν παντού.

Το ίδιο και στην Εορδαία το 1967.

Εμφανίζεται 3-4 χρόνια πριν (ο χρόνος με ερωτηματικό) στην Εορδαίας ο Ν…ς και μάλιστα με συστάσεις του κόμματος γεφυρώνεται επαφή με τα τοπικά στελέχη της ΕΔΑ Εορδαίας.

Τα γραφεία της ΕΔΑ βρίσκονται στο Παραδοσιακό σπίτι του κυρίου Κωτίδη, επί της οδού Πτολεμαίων 3, κολλητά με το σινεμά Ζωρζ..

Τα ενοικιαζόμενα γραφεία της ΕΔΑ είναι κάτω. Ο κύριος Νικόλαος Κωτίδης την περίοδο εκείνη είναι παιδί.

Γραμματεύς στην οργάνωση είναι ο κύριος Κυριακίδης Γεώργιος από την Άρδασσα, Πρόεδρος της Νεολαίας Λαμπράκη στην Εορδαία είναι ο Σούλης Δημάκης. Τον τελευταίο έχρισε ο Μίκης Θεοδωράκης όταν παρευρέθηκε στην Ποντοκώμη την Περίοδο εκείνη.

Εμφανίζεται λοιπόν ο Ν…ς και πιάνει εργασία στην ΛΙΠΤΟΛ ως ηλεκτρολόγος. Κάποια στιγμή διετέλεσε και γραμματέας στην οργάνωση, αυτό το θέτω με κάποιο ερωτηματικό.

Είναι άνθρωπος υπερδραστήριος, αεικίνητος, μιλάει αεράτα και ανοιχτά για θέματα που άλλοι φοβούνται να ομιλήσουν Δημόσια.

Κάνει ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις σε σπίτια στα χωριά, είναι η περίοδος που συντελείται εξηλεκτρισμός στην Χώρα.

Επίσης έχει και μια επιχείρηση με ηλεκτρικά απέναντι από το Ζαχαροπλαστείο Ρωξάνη, στην Αγία Τριάδα, κάπου μέσα στην στοά. Δίπλα έχει μαγαζί και ο παππούς του κυρίου Σπύρου Κωνσταντινίδη.

Είναι πανταχού παρών αυτός ο άνθρωπος και χαίρει της εμπιστοσύνης των στελεχών της Οργάνωσης.

Φυσικά έχει πρόσβαση σε όλα τα δεδομένα της ΕΔΑ Εορδαίας.

Επίσης στις εκλογές του Εργατικού Κέντρου αναμιγνύεται έντονα και βοηθά στο να εκλεγεί ο από κοινού εκπρόσωπος της ΕΔΑ με την Ένωση κέντρου.

21 Απριλίου 1967 γίνεται το πραξικόπημα, μέσα στην πρώτη εβδομάδα συνελήφθηκαν σχεδόν όλα τα ενεργά μέλη της ΕΔΑ, 42 στον αριθμό, μεταφερθήκαν στο Δεύτερο Δημοτικό σχολείο και από εκεί με ρέο στον Βόλο και μετέπειτα στα ξερονήσια για αναμόρφωση, μέσα στους συλληφθέντες είναι και ο πατέρας του κυρίου Σπύρου Κωνσταντινίδη.

Αξιωματικός την περίοδο εκείνη στην Αστυνομία είναι ο Σταματόπουλος, επίσης υπηρετεί ως χαμηλόβαθμος κάποιος Σταμάτης, ο οποίος είχε αντικομουνιστική ψύχωση και εκμεταλλευόμενος την εξουσία που του παρείχε η θέση του δημιούργησε τεράστια προβλήματα σε οικογένειες αριστερών. Φρούραρχος της περιοχής ήταν κάποιος Φατούσης.

Στην εξορία αναρωτιούνται όλοι που είναι ο Ν….ς. Δεν υπάρχει πουθενά, τότε καταλαβαίνουν ότι υπήρχε παγίδα και ότι ήταν χαφιές στην οργάνωση.

Αυτός ο κύριος αφού εξαφανίστηκε, ξαναεμφανίζεται στην Γερμανία. Στην οποία υπήρχε έντονη αντιδικτατορική δράση και  ένα μεγάλο κίνημα εκεί.

Εμφανιζεται με το ρόλο του χαφιέ πάλι. Έχει σταλεί το μήνυμα από τον παράνομο μηχανισμό στις οργανώσεις της Αριστεράς, του ΚΚΕ και του ΠΑΚ στην Γερμανία, εντοπίζεται εκεί και τον απειλούν να τον σκοτώσουν. Εγκαταλείπει την Γερμανία και τα ίχνη του χάνονται.

Υπάρχουν μαρτυρίες πάνω από δύο ότι εθεάθη στην Αθήνα με στολή μετά την χούντα.

Υπάρχει ακόμη μια μαρτυρία ότι γνωστός μαθηματικός της Πόλεως τον αναγνώρισε στην Θεσσαλονίκη πάλι με την στολή υψηλόβαθμου αξιωματικού. Δεν είναι δυνατό να επιβεβαιωθεί προς το παρόν το τελευταίο.

Επίσης να το αναφέρω και αυτό, εκείνη την ημέρα της 21ης Απριλίου ο κύριος Κωνσταντινίδης ήταν παιδί του Δημοτικού και αφού οι δάσκαλοι τους έδιωξαν από το σχολείο, περνώντας από τα γραφεία της ΕΔΑ είδε την πόρτα σπασμένη και ανακατωσούρα εντός, όπως διερχόταν τον δρόμο για να επιστρέψει σπίτι του.

Η ιστορία είναι αυτή, έχει Πολλά κενά ίσως και αρκετές αντιφάσεις, αλλά σε γενικές γραμμές έτσι έγιναν τα γεγονότα.

Ότι έγινε στην Εορδαία, συνέβη εις όλη την Ελλάδα.

Οι χαφιέδες ήταν παντού και το παρακράτος επί της ουσία κυβερνούσε. Συμμορίες οικειοποιούνταν το Εθνόσημο.

Δεν είναι τυχαίο που και ο Καραμανλής ο πρεσβύτερος αναρωτήθηκε "Ποιος επιτέλους κυβερνά αυτό τον τόπο".

Κύκλιον έπος

Αναρωτιούνται πολλοί γιατί έμεινε στην αφάνεια αυτή η ιστορία και ζυμωνόταν μέσα σε στεγανά παρεών.

Ήταν ο φόβος αγαπητοί φίλοι!!! Το 1979 σε Εκδήλωση της ΚΝΕ που έγινε σε μια αλάνα κολλητά με το σινεμά Ζωρζ παίχτηκε ένα θεατρικό του Μπρεχτ, στην γωνία στο περίπτερο ήταν στημένος ένας λεβέντης με πέτσινο μαύρο μακρύ παλτό (ήταν και αρχές καλοκαιριού με ανεβασμένη ζέστη) το οποίο κατέβαινε πιο κάτω από τα γόνατα και ρεπούμπλικα καπέλο κατεβασμένο στα μάτια και μαύρο γυαλί. Εάν δεν ήταν πραγματικότητα θα μπορούσε να είναι γελοιογραφία, μίκυ μάους χαφιέ.

Ο κύριος Κωνσταντινίδης έβαλε την ιδέα για μια ανοιχτή εκδήλωση, τιμής ένεκεν στην "κενή ιστορίας της Πόλεως" αλλά και στους 42 Συμπολίτες μας που τράβηξαν τα πάντα!

Πολιτίδης Χρήστος16d33652d1c59dab49eb6f86d6fd631a_552952.jpg


Λουτρά Καϊλαρίων - Πτολεμαΐδος! Ιστορία - Πολιτισμός, σκοτεινό παρελθόν Α Μέρος

Λουτρά Καϊλαρίων - Πτολεμαΐδος! Ιστορία - Πολιτισμός, σκοτεινό παρελθόν Α Μέρος

Σταχυολογώντας στο FB, στην σελίδα Εορδαία: "Χθές και σήμερα" σε αναρτηθέν δημοσίευμα έγινε χαμός. https://www.facebook.com/groups/1485082808484328

Μπαίνω και εγώ στην Δημόσια διαβούλευση λοιπόν! Οι Δήμαρχοι μας είναι αδιάφοροι για την Ιστορία της Πόλεως! Την καταγράφουμε οι Πολίτες με τα πενιχρά μέσα που διαθέτουμε... Διαβάζουμε λοιπόν σε αναρτηση στο FB.

Panagiotis S.....s

12 Φεβρουαρίου 2019  · 
Το Χαμάμ που βλέπουμε στην φωτογραφία είναι σύμφωνα με έκδοση της Θρακικής Εστίας Εορδαίας το κτίριο των λουτρών που άφησαν φεύγοντας το 1924 οι Τούρκοι του τότε Καιλάρ και μετά την αλλαγή του ονόματος το 1927 της Πτολεμαίδας στην πόλη μας . Κτισμένο σίγουρα πριν το 1650 μνημονεύεται από τον περιηγητή Ελβιγιά Τσελεμπή που πέρασε από εδώ περί το 1661 . Ο ίδιος μας αναφέρει τρία τζαμιά στο Καιλάρ και ένα Μεντρεσέ . Ο Μεντρεσές ή κατ άλλους τεκές βρισκόταν στη θέση του πάρκου Μπομπορά στην περιοχή του Αη Γιάννη και το ωραίο κτίριο των λουτρών στην διασταύρωση των οδών Διοικητηρίου με Ιμέρας στον δρόμο προς τον σταθμό . Η έφιππος της φωτογραφίας δεν ήταν φυσικά Καιλαριώτισα αλλά από την ίδια φυλή των Γιουρούκων του Ικονίου της Μικράς Ασίας που εγκαταστάθηκαν εδώ περί το 1390 ακολουθώντας τα νικηφόρα στρατεύματα των Οθωμανών υπό τον Εβρενός πασά που αναπαύεται τώρα στα Γιαννιτσά και ήταν ως λέγεται από τους σπουδαίους στρατηλάτες της εποχής . Την εποχή της κατάκτησης η περιοχή της σημερινής Εορδαίας ήταν σχεδόν έρημη με νησίδες μόνο Ελληνισμού στα ορεινά και φυσικά ντόπιους κατοίκους από τα υπολείμματα της μακρινής σλαβικής κατάκτησης .
 
Θα αναρωτιέστε γιατί δεν έμεινε ούτε ένα ίχνος αυτής της κληρονομιάς φαντάζομαι ...

Tasa S....

Τα θυμάμαι τα Λουτρά ήταν στην γειτονιά μου ,έμενε κάποια γειτόνισα μας εκεί .Πρεπει να γκρεμίστηκε τέλος της δεκαετίας του 60.
Athanasios K....s
Λουτρά τουρκικά (χαμαμ) υπήρχαν στην Πτολεμαΐδα στη γωνία των οδών Μητροπολίτου Ιωακείμ και Ιμερας και ασφαλώς δεν είναι τα λουτρά της φωτογραφίας
Tasos A......s προς Athanasios K....s ΚΑΛΗΣΠΈΡΑ Σάκη εγώ μεγάλωσα στα λουτρά πού ήταν κοντά στο σπίτι σου ανεβαίναμε επανο στους τρούλους και από τής υποδοχές που έβγαινε ο ατμός βλέπαμε τού λουόμενους αλάνια Σάκη τότε κατάλαβες ποιος είμαι φιλάκια και την αδελφή και τον τραπεζικό αδελφός σου
Athanasios K........s
Λουτρά τουρκικά (χαμαμ) υπήρχαν στην Πτολεμαΐδα στη γωνία των οδών Μητροπολίτου Ιωακείμ και Ιμερας και ασφαλώς δεν είναι τα λουτρά της φωτογραφίας
Tasos A....s προς Athanasios K........s ΚΑΛΗΣΠΈΡΑ Σάκη εγώ μεγάλωσα στα λουτρά πού ήταν κοντά στο σπίτι σου ανεβαίναμε επανο στους τρούλους και από τής υποδοχές που έβγαινε ο ατμός βλέπαμε τού λουόμενους αλάνια Σάκη τότε κατάλαβες ποιος είμαι φιλάκια και την αδελφή και τον τραπεζικό αδελφός σου
Αναστάσιος Θ...........ς
Τα Δημόσια Λουτρά (Χαμάμ) βρίσκονταν έως και το 1986 οπότε και κρίθηκαν επικίνδυνα και κατεδαφίστηκαν στη διασταύρωση Ιμέρας με Μητροπολίτου Ιωακείμ, στο σημείο σήμερα βρίσκεται παιδική χαρά. Το 1986 που κατεδαφίστηκε υπήρχαν χαλάσματα, δε γνωρίζω αν η συγκεκριμένη φωτογραφία είναι πράγματι από τα συγκεκριμένα λουτρά.
 
Athanasios K............s
Χαίρομαι για το ενδιαφέρον των συμπολιτών μας, σχετικά με τα τούρκικα λουτρά (χαμάμ).Οσον αφορά την φωτογραφία , σας γνωρίζω οτι αυτό το χαμάμ δεν ειναι της Πτολεμαίδας. Επίσης η ακριβής θέση του, ηταν ακριβώς στη θέση του κτιρίου δίπλα απο την παιδική χαρά .
Panagiotis S......s προς  Athanasios K.........s πρώτα πολλούς χαιρετισμούς . Είμαι από το Προάστειο και σας γνωρίζω . Η φωτογραφία είναι της Θρακικής Εστίας και όπως ρώτησα έχει ρετουσαριστεί ως προς τον ουρανό αλλά τα Λουτρά είναι τα πραγματικά . Μπορείτε να μας πείτε γιατί δεν είναι κατά την γνώμη σας .
Athanasios K.............s
Παναγιώτη γεια σου λυπάμαι που δεν γνωρίζω κάποιον με αυτό το όνομα και επίθετο πιθανόν να έχεις ανεβάσει κάποιο άλλο όνομα στο facebook. Επειδή το σπίτι μου γειτόνευε με το χαμάμ της οι θόλοι των λουτρών δεν είχαν πολυγωνικές βάσεις . Προφανώς η φωτό είναι από κάποιο άλλο μέρος. Καλό σας βράδυ
Athanasios K..........s
Τα Λουτρά υπήρχαν σε καλη σχετικά κατάσταση μέχρι το τέλος της δεκαετίας του ´60.
Τι να σχολιάσουμε τώρα ...,
Θεόδωρος Πασσαλίδης Τον αναγράφω με το ονομά του διότι έχει σημαντική Δημοσιογραφική δραστηριότητα σε ιστορικά θέματα στην περιοχή μας.
Οι βασικές αιτίες που δεν έμεινε κανένα προ της Ανταλλαγής κτίσμα όρθιο στην Πτολεμαΐδα είναι δυο. Η πρώτη είναι η οφθαλμοφανής: μετά τη φυγή του μουσουλμανικού στοιχείου, τα Λουτρά και τα μουσουλμανικά Τεμένη περιέπεσαν σε πλήρη αχρηστία μιας και το νεοαφιχθέν στοιχείο από την Ανατολή (Θράκες, Μικρασιάτες και Πόντιοι) ήταν αμιγώς χριστιανικό. Έτσι τα Τζαμιά μετατράπηκαν σε εκκλησιές (όπως αυτό που υπήρχε στη θέση της αγίας Τριάδας όπως αναφέρει ο Νικηφόρος Μανάδης στο "Ένας Αιώνας Εορδαία") και τα Λουτρά σε άδειους χώρους μιας η χρήση τους δεν ήταν διαδεδομένη στον ελληνικό πληθυσμό.
Η δεύτερη αιτία, είναι η διαχρονική απραξία των κυβερνώντων της πόλης τουλάχιστον από το 1960 και έπειτα σε θέματα που αφορούν την ιστορική μνήμη και την πολιτιστική ταυτότητα της πόλης. Έτσι, αφέθηκαν στην τύχη τους όχι μόνο τα προπολεμικά κτίρια αλλά και νεότερα μνημεία όπως τα κτίρια του ΛΚΔΜ, το παλιό Γυμνάσιο, το κτίριο του Αγροκηπίου κοκ. Δεν υπάρχει πόλη στην Ελλάδα που να αντικατοπτρίζει με καλύτερο τρόπο τη λαίλαπα της αντιπαροχής από την Πτολεμαΐδα.
Πολλοί αποδίδουν την μη ύπαρξη μουσουλμανικών μνημείων στην Πτολεμαΐδα σε μια μορφή Damnatio memoriae, κάτι τέτοιο όμως δεν αποδεικνύεται από τις πηγές, τουλάχιστον όχι ως οργανωμένο σχέδιο από την συντεταγμένη πολιτεία όπως συνέβη αποδεδειγμένα στην Μικρά Ασία με τα αντίστοιχα χριστιανικά μνημεία.
Νατάσα Τ.........υ
Δίπλα στο πατρικό μου σπίτι...Παίζαμε εκεί!!Η φωτογραφία δεν είναι αυτή που φαινεται
Κατερίνα Α........υ
Στη γωνία Μητροπολίτη Ιωακείμ δίπλα στο πατρικό μου ήταν ημιυπόγειο και σαν μικρά παιδιά παίζαμε εκεί (όπως λέει και η Νατάσα Τσιλφίδου )...δεν έμεινε τίποτα...δεν ξέρω αν υπάρχει κάποια φωτογραφία
Nitsa T..........u
Παιδάκια παίζαμε εκεί...δεν έμεινε όρθιο τίποτα....
Κλείνω το πρώτο μέρος αγαπητοί φίλοι. Θα βγάλουμε άκρη στο δεύτερο μέρος.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Πτολεμαΐς 1967 - Χαφιές  του παρακράτους  έχει ήδη διεισδύσει στην οργάνωση του Κόμματος της ΕΔΑ σε ηγετική θέση

Πτολεμαΐς 1967 - Χαφιές  του παρακράτους  έχει ήδη διεισδύσει στην οργάνωση του Κόμματος της ΕΔΑ σε ηγετική θέση

-Πτολεμαΐς  1967  

-Χαφιές  του παρακράτους, έχει ήδη διεισδύσει στην  οργάνωση του Κόμματος της ΕΔΑ σε ηγετική θέση.
-Ανατροπή του πολιτεύματος
- Συλλήψεις αριστερών στελεχών της ηγετικής ομάδος της οργάνωσης.
 
Ptolemais-post
Σύντομα!!! 
Η Ιστορία της Πόλεως.

Εορδαία, Ιστορία Πολιτισμός- Εύη Κοβάτση "ΟΘΩΜΑΝΟΙ-ΛΙΓΝΙΤΕΣ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΧΩΡΕΣ" 

Εορδαία, Ιστορία Πολιτισμός- Εύη Κοβάτση "ΟΘΩΜΑΝΟΙ-ΛΙΓΝΙΤΕΣ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΧΩΡΕΣ" 

Σχόλιον-"Εορδαία-Η φωνή των Συμπολιτών μας στο FB"

Αγαπητοί φίλοι! Η Ανάρτησις, την οποία αλίευσα είναι της κυρίας Εύης Κοβάτση. Είναι πολύ αξιόλογη η γραφή σε ένα ιστορικό θέμα, που το σηκώνουμε οι Ιδιώτες, ανιδιοτελώς, οι επικαθίμενοι χρονικά Δήμαρχοι της Πόλεως την αγνοούν, εμείς την γράφουμε διότι ένας Λαός χωρίς Ιστορία δεν έχει Μέλλον και είναι καταδικασμένος να ξαναζήσει το στρεβλό παρελθόν του.

Το θέμα με είχε απασχολήσει και εμένα πρίν 20 ημέρες περίπου, βρήκα ένα χάρτη του 1913 με τα Τουρκικά οικωνύμια τα οποία τα μετέφερα στην σημερινή εκδοχή τους, ο αριθμός τους ήτο 41, η κυρία Κοβάτση παραθέτει ντοκουμέντο για 43, είναι από την εφημερίδα Επαρχιακή Φωνή και δεν υπάρχει κανένα ζήτημα αμφισβητήσεως, τον παραθέτω τον χάρτη κάτω από το άρθρο της κυρίας Κοβάτση και την ευχαριστώ για την άδεια της αναδημοσιεύσεως.

Εύη Κοβάτση204119997 1219462188505237 6714353308460319404 n

Καλησπέρα σε όλους!
Αν και αφόρητη η ζέστη, είπα να διευκρινίσουμε λίγα θέματα για την ενέργεια και την περιοχή μας αλλά και την υπόλοιπη Μακεδονία. 
( Πριν συνεχίσω, στην εικόνα 5, υπάρχει δημοσίευμα της Επαρχιακής Φωνής, 13/3/1955, το οποίο μας πληροφορεί για το πόσα χωριά ήταν της Εορδαίας, 43 χωριά. Επειδή, κυκλοφορεί χάρτης με 38 χωριά. Η πληροφορία υπάρχει κ σε άλλες πηγές).
Η ενέργεια, όπως λέει και ο υποστράτηγος Ν. Καρατουλιώτης,  υπήρξε αιτία πολέμου και συμμαχιών από την αρχαιότητα. Οι περισσότεροι ,σήμερα, νομίζουμε ότι στην Πτολεμαΐδα έγινε για πρώτη φορά προσπάθεια αξιοποίησης του λιγνίτη.
Η αλήθεια είναι ότι η λιγνιτοφόρος λεκάνη της Πτολεμαΐδας με τά τεράστια κοιτάσματα είναι η πιο πετυχημένη εκμετάλλευση του εγχώριου λιγνίτη. 
Άραγε, οι Οθωμανοί δεν ενδιαφέρονταν για την ενέργεια? Φυσικά και ενδιαφερόταν. Απο τον 15ο αιώνα Αλλα είχαν στραφεί στη Μ. Ασία. Το 1861, θέσπισαν και αυτοί το νόμο Περί Μεταλλείων που τροποποιήθηκε αρκετές φορές ως το 1909.
Παράδειγμα, στη Δρυάνιστα Κατερίνης (Μοσχοπόταμος), από τα μέσα του 19ου αιώνα ήταν γνωστός ο λιγνίτης. Γι αυτό, ο σουλτάνος  Αβδουλ Αζιζ το 1865, παραχώρησε την περιοχή στον αντιβασιλέα της Αιγύπτου, Χεδιβη. Αυτός διενήργησε έρευνα με τον Άγγλο μεταλειολόγο Fryar. Τα αποτελέσματά ήταν θετικά. Τα λιγνιτωρυχεία Δρυάνιστας έκλεισαν το 1990, είχαν αρκετούς εκμισθωτές τα επόμενα χρόνια. 204876794 1219462388505217 2356663613613966610 n
Στις Σέρρες, ο λιγνίτης ήταν επίσης γνωστός. Μάλιστα, το 1927 η εταιρεία ΑΤΛΑΣ, παράγει την πρώτη Μπρικέτα, ( στη φωτο είναι της ΛΙΠΤΟΛ). Υπέγραψε συμβόλαιο με τους Ελληνικούς Σιδηροδρόμους, για 700.000 τόνους. Δυστυχώς, η Μπρικέτα του Άτλαντα θρυμματιζόταν γρήγορα και σταμάτησε η παραγωγή. 
Στη Βεύη και την Αχλάδα, τις πρώτες στοές τις  άνοιξαν οι Γάλλοι της Στρατιάς της Ανατολής. Το 1930 στάλθηκε ποσότητα λιγνίτη για δοκιμή στην Αγγλία . Κάτι αντίστοιχο αργότερα  με τον Κέγκελ στην Πτολεμαΐδα. Εδώ όμως είναι η Grecian Mining
Οι δοκιμές έγιναν στο Γουέμπλεϊ κ το Μπέρμιγχαμ. Τα αποτελέσματά του λιγνίτη ήταν πολύ θετικά, επίσης. Ο ελληνικός λιγνίτης, ήταν εξαιρετικής ποιότητας. Όμως, το 1932 η Grecian κηρύχθηκε έκπτωτη, από οικονομικες οφειλές κ από πυρκαγιά που ξέσπασε στο ορυχείο. 
Η Πτολεμαΐδα, ήρθε αργότερα σχετικά. Κατα την Τουρκοκρατία υπήρξε από Οθωμανό ενδιαφέρον για την περιοχή, έκανε αίτηση αλλά δεν πρόλαβε να έρθει το φιρμάνι της εκμετάλλευσης. Οι Οθωμανοί έδιναν 99 χρόνια την εκμετάλλευση σε ιδιώτες. Να επισημάνω ότι ο Δ. Διαμαντόπουλοςτης Βεύης δεν είναι το ίδιο πρόσωπο με τον γνωστό Ν. Διαμαντόπουλο στο Προσήλιο. 
Ελπίζω να σας κίνησα λίγο το ενδιαφέρον..

203911621 1219462338505222 1696113247477729121 n

 

203902879 1219462288505227 2690134999101561728 n

 

 

203956583 1219462235171899 5384755923433850864 n

Εδώ συνεχίζω εγώ (Πολιτίδης Χρήστος) σε ένα άρθρο που ανάρτησα πριν λίγες ημέρες, σύμφωνα με την δημοσίευση της κυρίας Κοβάτση μου λείπουν δύο χωριά!!! Θα τα βρούμε ποια είναι.170736866 3691422230969284 1868966987633139872 n

Η Εορδαία 1913 είχε 41 Χωριά. Στην πορεία πολλά εξ αυτών βέθηκαν στον Δήμο Κοζάνης (προσφυγικός Πληθυσμός) και ορισμένα σε όμορους Νομούς, δυστυχώς δεν είχαμε ανθρώπους να στηρίξουν την Περιοχή μας.

 

 
 


Ο Καιρός

Σημαντικά θέματα

Εφημερεύοντα Φαρμακεία

ΚΟΖΑΝΗΣ

Εφημερεύοντα Φαρμακεία Κοζάνη

ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ

Εφημερεύοντα Φαρμακεία Πτολεμαίδα